TNO: stint niet veilig

TNO: stint niet veilig

De stint is niet veilig om personen mee te vervoeren. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) mag de elektrische bolderkar in de huidige vorm niet de weg op. Dat kan alleen als er een aantal aanpassingen aan de stint wordt gedaan.

Van Nieuwenhuizen schakelde TNO in na een ongeluk met een stint in Oss waarbij op 20 september vier kinderen omkwamen. Uit een eerste onderzoek was al gebleken dat de kar „potentiële veiligheidsrisico’s” kende.

Lees ook: ’Stint moet zo snel als mogelijk weer weg op’

Volgens het onderzoeksinstituut zijn er problemen met de rem van de stint en de lengte van de remweg. De onderzoekers constateren ook problemen met de gashendel. „Er treedt een onbeheersbare versnelling op als de nuldraad van de gashendel losraakt.’’

Lees ook: Dag oude trouwe stints, welkom de bakfiets

Van Nieuwenhuizen zegt te begrijpen dat het besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers, vooral de kinderopvangsector. Maar de veiligheid staat volgens haar voorop.

Lees ook: Bezinning komt na de stint

Van Nieuwenhuizen zegt geschrokken te zijn, nu blijkt dat de elektrische bolderkar vanaf de introductie onveilig is geweest. Bij de invoering in 2011 is het voertuig „veel lichter” getoetst, constateert de bewindsvrouw. Het ging er destijds vooral om nieuwe voertuigen een kans te geven op de weg te komen.

De minister kan niet zeggen wanneer de stint weer mag gaan rijden. Ze verwijst naar de fabrikant, die allerlei aanpassingen zal moeten uitvoeren. Zelf wil ze uiterlijk begin februari met een aangepaste lijst voorwaarden komen waaraan voertuigen als de stint moeten voldoen.

Een toelating van een vernieuwde stint staat los van de uitkomst van het onderzoek door politie en Openbaar Ministerie (OM) naar de oorzaak van het ongeval met een stint in september in Oss. Het OM kijkt niet naar de toelating, benadrukt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit onderzoek gaat waarschijnlijk nog maanden duren, werd woensdag bekend.

Er lopen ook nog onderzoeken door de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en spoorbeheerder Prorail.

Stintbouwer bestudeert rapport TNO

De fabrikant van de stint wil de komende tijd gebruiken om het onderzoek van TNO naar de voertuigen te bestuderen. Tot die tijd gaat de onderneming uit Bilthoven nog niet in op de inhoud van het onderzoek.

,,Wij hebben donderdagochtend de onderzoeksresultaten van de TNO-rapporten over de stint ontvangen en gebruiken de komende periode om deze te bestuderen", aldus eigenaar Edwin Renzen.

De onderneming kwam in problemen doordat de elektrische bolderkarren voorlopig de weg niet meer op mogen. Eind oktober vroeg het bedrijf hierom faillissement aan, maar het trok die aanvraag later weer in, in afwachting van verschillende procedures die nog liepen.

Meer nieuws uit Amsterdam

Lees hier de digitale editie



Volg ons