’Aandacht voor veiligheid en bereikbaarheid bij reconstructie N504’

’Aandacht voor veiligheid en bereikbaarheid bij reconstructie N504’
De N504 tussen Noord-Scharwoude en Oudkarspel. De provincie wil er een rotonde en een voorrangsplein aanleggen.
© Foto JJFoto.nl/Jan Jong
Langedijk

De provincie heeft de plannen voor de reconstructie van de N504 tussen Noord-Scharwoude en Oudkarspel klaarliggen. Het Langedijker college vraagt in een brief aan GS vooral om aandacht voor de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Het bedrijfsleven heeft al laten weten hier geen vertrouwen in te hebben.

De provincie, wegbeheerder en ’baas’ van de N504, denkt aan een reconstructie in drie delen: de aanleg van een rotonde bij het kruispunt met de Oostelijke Randweg/Spoorstraat, aanleg van een voorrangsplein bij de Voorburggracht/Dorpsstraat en een aangepast wegprofiel tussen deze kruispunten.

De gemeente dringt er in de brief op aan om de reconstructie zo te plannen dat de bereikbaarheid gegarandeerd blijft. De N504 is een belangrijke schakel voor het regionale oost-westverkeer in de regio, aldus de gemeente: ’Stel de reconstructie tenminste uit tot na de afronding van de Leeghwaterbrug’.

Uit de zienswijzen die bij de gemeente zijn ingediend blijkt dat er in de omgeving zorgen zijn over de verkeersveiligheid, ’met name over de oversteekbaarheid en veiligheid van overstekende voetgangers en fietsers’, aldus de brief. De gemeente laat een extern adviesbureau een verkeersveiligheidsonderzoek uitvoeren en schrijft er vanuit te gaan dat de provincie eventuele verbeteringen mee wil nemen.

Het bedrijfsleven liet de gemeente vorige week al weten zich niet serieus genomen te voelen. De Bedrijfskring Langedijk (BKL) en het Ondernemersplatform AOL zagen zich ’helaas genoodzaakt’ om de samenwerking met de gemeente Langedijk op te schorten. De ondernemers verwachten niets van de door de provincie beoogde reconstructie en zien meer in ondertunneling van het knooppunt.

Meer nieuws uit Alkmaar

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons