Schiphol wil groeiruimte beperkt benutten

Schipholdirecteur Dick Benschop wil beperkte groei.

Schipholdirecteur Dick Benschop wil beperkte groei.© ANP

Frans van den Berg
Schiphol

De luchthaven Schiphol wil tot 2030 niet de volledige groeiruimte benutten. Met die inzet hoopt Schipholdirecteur Dick Benschop toch een akkoord te kunnen sluiten met de bewonersgroepen.

Al snel na zijn aantreden gaf Benschop in een interview in deze krant aan voorstander te zijn van gematigde groei. Gecontroleerde groei ook, waarbij per jaar slechts een beperkt aantal nieuwe vluchten mogelijk is. „Het model van 540.000 vluchten in 2023 is slechts een rekenmodel. Want 40.000 extra vluchten in drie jaar tijd is veel te snel”, stelt Benschop donderdagochtend in een toelichting op de Milieu Effect Rapportage (MER). Bovendien moet er straks een advies liggen over de groei tot 2030. Benschop weigert te zeggen op welk aantal vluchten in 2030 de luchtvaartsector wil uitkomen. ,,Dat is onderdeel van de onderhandelingen.’’

In de MER is eerst gekeken of bij de 500.000 vluchten tot eind 2020 het aantal ernstig gehinderden binnen de wettelijke normen blijft en zelfs nog vijf procent lager kan uitvallen. „Dat is ruim gelukt. Ook na 2020 is ruimte voor groei en zelfs verrassend veel. Bij bepaalde partijen voedt dat het ongemak”, doelt de directeur op de afkeurende reacties van de bewoners- en milieugroepen.

Kritiek

Die kwamen woensdag met een stortvloed aan kritiekpunten. Maar al die kritiekpunten waren al meegenomen door Schiphol bij het vaststellen van de concept MER. „We hebben ook die kritiekpunten weer door een expert laten bekijken en die oordeelde dat de gebruikte Europese rekenmethode als beste in zijn soort kan worden gezien. Voor een aantal mensen is dat een ongemakkelijke uitkomst omdat het leidt tot groeiruimte. Zij blijven dan twijfel zaaien over de rekenmethode. Maar soms zijn dingen zoals ze zijn, die moet je dan accepteren.”

Benschop geeft meteen toe dat de beleving van bewoners iets anders is. „Vlootvernieuwing levert stiller vliegtuigen op, maar ondertussen komen er wel meer over je huis. Juist met de beleving willen ook rekening houden. Daarom zetten we als luchtvaartsector niet in op maximale maar beperkte groei. En in de onderhandelingen kijken we ook naar het baangebruik, de nachtvluchten en dergelijke.”

Het streven is dat de sector, overheden, milieubeweging, werkgevers en bewonersgroepen onder leiding van Hans Alders voor de kerst een akkoord sluiten in de Omgevingsraad Schiphol. Of dat gaat lukken is uiterst onzeker. Sowieso moeten luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen en daarna de Tweede Kamer nog een eindoordeel vellen over de groeimogelijkheden tot 2030. Daarin wordt dan ook het verplaatsen van vluchten naar Lelystad meegenomen.

Vierde baan

Overigens is het gebruik van de zogeheten vierde baan nog het grootste probleempunt. Schiphol mag nu slechts beperkt vier banen tegelijkertijd inzetten van starts en landingen. Dat is niet alleen in de piekuren, maar ook bij de overgangen van landingspieken naar startpieken, wanneer van banen wordt gewisseld. Maximaal tachtig vliegtuigen mogen per dag van die vierde baan gebruik maken. Dat is zo afgesproken omdat juist deze banen veel overlast veroorzaken in woongebieden als Aalsmeer, Zwanenburg en Amstelveen.

Uit de MER blijkt dat extra vluchten alleen mogelijk zijn wanneer vaker vier banen worden ingezet. „Daar zit het ongemak voor de luchtvaartsector. Dit knelpunt moeten we aan de onderhandelingstafel zien op te lossen. Daarnaast wordt gekeken of de piekuurcapaciteit omhoog kan”, ziet Benschop als een van de oplossingen. Op termijn biedt een herindeling van het Nederlands luchtruim ook soelaas, omdat dan andere routes worden gevlogen.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Meest gelezen