Sinterklaasbank voor 5000 kinderen die anders geen cadeautjes krijgen

Sinterklaasbank voor 5000 kinderen die anders geen cadeautjes krijgen
© Foto Marjolein Volmer
Bussum

’Ieder kind heeft recht op Sint’, is de slogan van de Sinterklaasbank. Deze stichting zet zich al twaalf jaar in om kinderen uit minder bedeelde gezinnen een mooi sinterklaasfeest te geven. De Bussumse Elisa Nuij richtte deze stichting twaalf jaar geleden op. Eerst alleen lokaal, maar sinds vorig jaar is de Sinterklaasbank zelfs door het hele land actief.

Met rode wangen en kloppend hart ging haar dochtertje naar boven. Haar schoen met verlanglijstje voor de Sint had ze net gezet. ’s Ochtends zou daar een mooi cadeautje in zitten.

En de Sint wist nu wat het meisje wilde hebben op vijf december. Maar moeder Elisa Nuij kon alleen maar denken aan de tekening van Sinterklaas en zijn pieten, die zij in een verlaten huis aan de muur had zien hangen.

Voor haar werk als politieagente heeft Nuij veel te maken met verwaarlozing en kindermishandeling. Voor een zaak bezocht Nuij het voornoemde huis. Er was geen centrale verwarming.

Smoezelige matrassen lagen op de grond. In dat huis woonde een kindje dat, net als het dochtertje van Nuij, de schoen wilde zetten en een cadeautje van de Sint verwachtte. „Sinterklaas heeft een pakhuis vol cadeautjes. En als je lief bent krijg je iets. Elk kind begrijpt dat zijn of haar ouders misschien geen geld hebben voor een verjaardagscadeautje. Maar hoe leg je nou uit dat Sinterklaas geen geld heeft?”

De vrolijke, kleurrijke kindertekening aan de muur in het verder desolate huis was een schril contrast. Het bizarre beeld bleef maar door het hoofd van Nuij spoken. „Het voelt toch bijna persoonlijk voor een kind als het geen cadeautjes krijgt op vijf december.’’

Dat was voor Nuij de reden om twaalf jaar geleden met de Sinterklaasbank te beginnen. Al gaat het niet puur om het cadeau. ,,We geven de hele beleving van sinterklaas, die is vaak veel belangrijker dan alleen het pakje.”

Cadeautjes

Van de Sinterklaasbank krijgen ouders in de periode voor het sinterklaasfeest een verlanglijstje dat ze aan hun kinderen kunnen geven. Zo’n lijstje is 25 euro waard en heeft een speciale code. Nadat de kinderen het lijstje hebben ingevuld kunnen ouders naar de Intertoys om inkopen te doen.

„We vinden het heel belangrijk dat de bon alleen ingeleverd kan worden bij de speelgoedwinkel en niet bij andere zaken. En hij vervalt na vijf december. Dus het kan echt alleen gebruikt worden voor een sinterklaascadeautje. Zo hebben we de garantie dat de kinderen een sinterklaascadeautje krijgen.”

Stille armoede

In het begin richtte de Sinterklaasbank zich vooral op de doelgroep van de Voedselbank.

„We zijn nu al een tijdje gestopt met de samenwerking met de Voedselbank omdat we merkten dat er steeds meer plaatselijke initiatieven kwamen. De transparante doelgroep, zoals de Voedselbank, wordt door meerdere weldoeners gevonden in december. Bij ons gaat het echt om de kinderen die niks krijgen en buiten de pakjesboot vallen. Die zoeken wij.”

Om deze gezinnen te vinden werkt de Sinterklaasbank samen met intermediairs.

„Mensen uit de geestelijke gezondheidszorg, huisartsen, basisscholen. Dus mensen die beroepsmatig betrokken zijn bij een gezin en daardoor op de hoogte zijn van de financiële situatie. Wij kijken ook niet alleen naar de inkomensgrens. Het sociale vangnet van een gezin is veel belangrijker. Sommige gezinnen krijgen namelijk al heel veel hulp. Wij zoeken echt de stille armoede.” De doelgroep waar de Sinterklaasbank zich op focust is daardoor moeilijk te vinden, maar de intermediairs zijn een goede hulp.

„Het bij elkaar krijgen van geld is elk jaar weer spannend. We hebben geen structurele geldstroom.” Toch is het ook dit jaar weer gelukt om ruim vijfduizend kinderen een mooi sinterklaasfeest te bezorgen. Met cadeaus.

Meer nieuws uit Gooi

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons