Premium

Een vintage koepel voor moderne feestjes

1/3

Een evenementengebouw grotendeels gemaakt van gebruikte materialen. Amsterdome, voorheen Aviodome, laat zien dat het eigenlijk zonde is om alles nieuw te maken. ,,Zelfs de wc’s zijn gerecycled.’’

De locatie is voor zakelijke evenementen met tweehonderd tot duizend bezoekers. Uiteraard begint het verhaal bij de bijzondere koepel, bestaande uit 1100 ruitvormige panelen en in elkaar gezet met ruim 88.000 moertjes en schroefjes. Ooit, van 1971 tot en met 2003, was dit de locatie voor luchtvaartmuseum Aviodome bij Schiphol.

De TeKa Groep, grote speler in de evenementenbranche, kocht de koepel toen het luchtvaartmuseum naar Lelystad verhuisde en de iconische koepel leeg kwam te staan. De panelen lagen zo’n vijftien jaar opgeslagen in dertig zeecontainers in Mijdrecht. Frank Berg, marketing manager: ,,Het ontwerp van de koepel komt uit 1967, dus het is zéker vintage te noemen.’’

Glimmend

Toch oogt het ook heel erg van nu: de glimmende zilveren panelen, die lijken te fonkelen door de verlichting. De grote schermen maken het geheel nog moderner. Net zoals de verschillende kleinere vergaderruimtes en de box in de dome, een grote ruimte waar duizend bezoekers in passen. ,,Maar onze grote trots blijft de koepel zelf, de echte eyecatcher, van binnen en buiten.’’

Het opbouwen was overigens een hele klus, vertelt Berg met een grote grijns. ,,De panelen zijn verschillend en lagen door elkaar, verspreid over 29 containers. Het werd een enorme puzzel, waaruit de koepel ring voor ring in elkaar is gezet.’’ Hier trokken de eigenaren lering uit: ,,Alle gebruikte materialen zijn netjes gedocumenteerd in een ’materialenbank’. In deze database wordt omschreven hoe de koepel schadeloos kan worden afgebroken, welke materialen gebruikt zijn en hoe deze over een x-aantal jaren opnieuw gebruikt kunnen worden.’’

TeKa Groep raakte door de koepel geïnspireerd om nog meer in het pand her te gebruiken. ,,In onze branche zijn er wel historische panden die voor evenementen worden gebruikt, maar wij streven circulariteit na. Dat is vernieuwend in deze branche.’’

De betonnen vloer bestaat voor 75 procent uit gebruikte materialen. Voor de muren is hergebruikt gips ingezet. De lampen, die eerst ook in een ander pand hingen, bevatten led-verlichting. De subruimtes zijn van sloophout en het pand is gasvrij: een warmtekoudeopslaginstallatie verzorgt de temperatuur en ook zonnepanelen ontbreken niet. Hiermee is Amsterdome het eerste circulaire evenementenpand van Nederland. Aan details binnen is ook gedacht: op de muur prijken teksten als ’New is not always better’ en ’Materials with a past have character’. Stukken van containers waar ooit de panelen in waren opgeborgen, zijn terug te vinden bij de bar. Tafels zijn van gerecycled plastic en zelfs de wc’s komen uit een oud pand.

Bewuste keuze

Duurzaamheid was een bewuste keuze, maar zeker niet de goedkoopste. Berg: ,,Nee, zet je een gloednieuw pand neer, scheelt je dat zeker geld. Zo hebben we het hele dak goed moeten laten isoleren, wat meer kostte dan we dachten. Wij waren voor de bouw twee keer meer geld kwijt dan we hadden begroot. Hoeveel dat was? Het scheelt een paar miljoen, laat ik het zo zeggen. Maar we wilden ook een pand neerzetten dat andere bedrijven inspireert. Dat doe je mede door het verhaal. En door het gevoel dat je hier krijgt. We hebben hier bewust voor gekozen.’’

TeKa Groep wil evenementen bewuster opzetten. Berg: ,,We willen het duurzame ook een rol laten spelen bij evenementen. Denk aan zoveel mogelijk lokaal eten. En voorheen was bijvoorbeeld alles van plastic: bekers, borden, noem maar op. Nu willen we andere materialen gebruiken. Ook wordt bij evenementen vaak te veel eten gemaakt en weggegooid. We willen daar daar strakker in zijn en goede afspraken maken met onze klanten.’’

Bezoekers worden gestimuleerd zelf ook aan duurzaamheid te denken als het om vervoer gaat. ,,We willen openbaar vervoer en carpoolen stimuleren. We hebben tweehonderd parkeerplaatsen, maar hopen dat bezoekers op andere manieren komen. Zo spreken we ook met NS over meer ov-fietsen bij station Sloterdijk en zetten we pendelbussen in om mensen bij het station op te pikken.’’

De gemeente Amsterdam is trots op de dome, vertelt Berg, en hoopt dat meer duurzame, creatieve bedrijven zich in de buurt van Sloterdijk willen vestigen. ,,Er is lang gekeken waar deze dome het beste tot z’n recht komt. Een plek vind je niet zomaar. Er waren plannen om ’m in Barneveld neer te zetten, bij ons hoofdkantoor. Maar deze koepel hoort bij Amsterdam.’’

Merlin Mulder

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.