Premium

Biogas uit boterhammen om Zaanse school te verwarmen

Biogas uit boterhammen om Zaanse school te verwarmen
Imke Neelen (l) en Natahlie Blommestein bij hún biovergister.
© Foto Erik Rietman
Zaandam

Wat andere onderzoekende leerlingen voor onmogelijk hadden gehouden, lukte Imke Neelen en Nathalie Blommestein wel: gas maken uit weggegooide boterhammen in een biovergister.

De twee scholieren van het St. Michaël College in Zaandam konden hun profielwerkstuk met een ’duurzaam’ project succesvol afsluiten: een piepklein gasvlammetje uit een biovergister. Mogelijk is dit de aanzet tot een definitief hergebruik van etensafval in gas waarmee de hele school (9000 kilo biogas per jaar) verwarmd kan worden.

Als ’derde generatie’ scholieren werkten Imke en Nathalie aan het duurzaamheidsproject voor het technasium. Na jaren onderzoek en ontwerpen mochten zij hun geslaagde studie presenteren tijdens een bijeenkomst van technasium-docenten. En dat terwijl een voorgaande groep het project als ’onmogelijk uit te voeren’ had betiteld.

’Zoek het maar uit’

’Hoe maak je de school energieneutraal’ was op de opdracht die Michaël-leerlingen enkele jaren geleden kregen van docent Nick Vermeulen, in het kader van duurzaamheidsstudies binnen school en eigen leefomgeving. ’Zoek het maar uit’, was het antwoord dat hij de scholieren meegaf. In samenspraak met de Stichting Technasium en Aeres Hogeschool Wageningen is het nu zelfs een handreiking binnen ’Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ (LvDO), inclusief een app als leidraad voor onderwijsgevenden. De scholieren leren zo zelf afwegingen te maken om bij te dragen aan duurzame oplossingen in de eigen omgeving.

De biovergister die nu bij de school staat, in een zeecontainer, werd maandagmiddag door de twee leerlingen officieel geopend met het doorknippen van een lint (’hun droomwens’ uit het vierde leerjaar). Hierbij kreeg de school financiële medewerking van gemeente en Rabobank, leverancier Enki Energy en veel advies en hulp van de ’Vrienden van het technasium’, deskundigen die hun kennis en netwerk willen inzetten voor studiedoeleinden. Dit onderzoek gaf gisteren voldoende gesprekstof in een workshop voor docenten, die nu handvatten hebben om zelf projecten op te zetten. Andere bijvoorbeelden zijn ’ziekteverwekkers in oppervlaktewater’ en ’de rol van ganzen in de ecologie van de Kalverpolder’. Centraal staat niet meer direct de economische waarde van producten, maar de relatie tussen mensen, de wereld waarop ze leven en het profijt. Dan wordt ook gekeken naar de diverse dilemma’s bij ontwerpen en uitvoeringen.

Het biovergister-project van Imke en Nathalie wordt straks voortgezet door een volgende groep leerlingen. Imke bereidt zich voor op een studie bewegingswetenschappen na haar eindexamen, Nathalie wil industrieel ontwerpen.

Meer nieuws uit Zaanstreek

Meest gelezen