Premium

Bereikbaarheid haven Den Helder speerpunt voor wethouder

Bereikbaarheid haven Den Helder speerpunt voor wethouder
© Cyclomedia
Den Helder

Bereikbaarheid van de zeehaven, zowel voor marine als civiel, krijgt een steeds hogere prioriteit. Dat meldt havenwethouder Kees Visser naar aanleiding van de discussie over een betere ontsluiting van de diverse havens.

,,De positieve ontwikkelingen bij de Koninklijke Marine dragen daar een steentje aan bij”, voegt de bestuurder toe. ,,Daarbij stijgen de ontwikkelkansen op Buitenveld (tussen Zee- en Binnenhaven red.) en Harssens.”

Visser wil geen uitspraken doen over de geplande ’tunnelbak’ bij de Ruyghweg of een Oostoever/Ravelijnbrug die het Texel-verkeer naar Oostoever kan leiden.

Gedeputeerde Elisabeth Post heeft inmiddels met de provinciale commissie verkeer gesproken over het voorstel van de groep Manifest 250 die een viaduct in de N250 wil aanleggen ter hoogte van de Ruyghweg.

Tijdens die vergadering zei gedeputeerde Post dat Den Helder besloten heeft de veerhaven niet te verplaatsen.

Honderd jaar

Post voegde daar aan toe: ,,In Den Helder wordt er al honderd jaar over verplaatsing gesproken en dat zal de komende honderd jaar ook nog wel het geval zijn.”

Tijdens de vergadering op het Provinciehuis kwam tevens het alternatief van Nieuwedieper Eric Boschloo aan de orde. Hij pleit voor een Oostoeverbrug over het kanaal.

Boschloo: ,,Ook zonder TESO verplaatsing is de Oostoeverbrug minstens zo goed voor de doorstroming van het huidige verkeer als die tunnelbak.”

Boschloo ziet in de brug een kans om de hoofdtoegang van de Nieuwe Haven stormvloedbestendig te maken. Via de nieuwe brug en een verbeterde weg langs het Nieuwe Diep kan Texelverkeer in de toekomst naar de huidige veerhaven rijden.

Er is dan geen overlast meer voor bewoners langs de Binnenhavenroute en ander verkeer in het centrum van de stad.

Op een verzoek van deze krant aan raadsfracties zich uit te spreken over een keuze voor tunnelbak of kanaalbrug, reageerden tot nu toe alleen Carlo Assorgia van Helder Onafhankelijk en Henk Mosk van D66. Assorgia acht de kansen dat er zoiets komt minimaal.

Mosk ook: ,,Ik schat de kans op een tunnelbak in als ’bijzonder klein’. Wat mij betreft direct van afstappen! Het vormt geen bijdrage aan een betere verkeersafwikkeling. Voor D66 is de verplaatsing van de TESO-haven nog niet geheel van de baan, want er is geen reële andere oplossing.”

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen