Blaricums heden en verleden aan de wand

Blaricums heden en verleden aan de wand
Bia Maas en Diana Kastman stelden de tentoonstelling van ruim dertig kunstwerken samen.
© Foto’s STUDIO KASTERMANS ALEXANDER MARK
Blaricum

Ruim dertig kunstwerken uit de historische collectie van de gemeente Blaricum zijn de hele maand november te zien in het gemeentehuis van de Kunststad van het jaar. De tentoonstelling ’Heden en Verleden’ toont een mix van moderne en traditionele werken van kunstenaars uit de regio.

Kunsthistoricus Diana Kostman en beeldend kunstenares Bia Maas kozen voor een uiteenlopende selectie die de kunstgeschiedenis in Blaricum vertelt. „Sommige kunstwerken zijn al jarenlang niet meer uit het kunstdepot in Laren geweest,” vertelt Kostman. „We kunnen op deze manier aan de mensen in Blaricum tonen wat kunst uit het verleden is, maar er zijn ook wat meer hedendaagse, modernere werken te zien.”

Er is gezocht naar veel afwisseling in de expositie, legt Kostman uit. „We hebben werken van grote namen als Raoul Hynckes en Herman Kruyder. Die laatste schilderde de ’De Gele Hond’, het meest beroemde werk uit de collectie. Het is een kunstenaar met een nationale reputatie. Maar het is ook een bijzonder werk omdat je echt ziet dat het een Blaricums dorpsgezicht is, wat herkenbaar is voor de inwoners.”

Naast de wat grotere namen doken er ook een paar verrassingen op in het kunstdepot. Zo was Bia Maas erg onder de indruk van de beelden van Theo Niermeijer. „Er was nooit zoveel belangstelling voor het werk uit de jaren tachtig, bijvoorbeeld van Niermeijer. Maar dit hebben we toch naar boven gehaald. Het zijn beelden van roestig ijzer, wat typisch is voor die periode. Ook het werk van Kathinka van der Heide (zie foto) was een bijzondere vondst uit die tijd.”

Dat het moeilijk was om een selectie te maken beamen beide dames. „We zijn er nog steeds niet klaar mee,” zegt Maas lachend. „De tentoonstelling begint morgen al, dus het is een beetje last-minute werk. De twijfel ligt vooral bij het formaat van de kunstwerken. Dus het is meer praktisch, of het allemaal past en hoe het geplaatst kan worden.”

Het verhaal achter de werken was een belangrijke factor bij het maken van de selectie, waar de dames hulp kregen van Gerbe van der Woude. „Hij heeft alle achtergronden opgezocht in het archief, dus wat er allemaal over de kunstwerken te vertellen is,” zegt Kostman. „Op basis daarvan worden de kunstwerken uitgelicht met een verhaaltje. ’Het Spookhuis’ van Lou Loeber is een goed voorbeeld. Dat schilderij heeft alles te maken met de verhalen hier in Blaricum rondom het wonder/spookhuis en de vrouw die daar woonde. Zij zou wonderen kunnen verrichten, het was een beetje een soort heksenvrouwtje. ”

Volgens Maas en Kostman maken de jarenlang ’verstopte’ kunstwerken de tentoonstelling uniek. „Sommige werken zijn voor het laatst te zien geweest in het oude gemeentehuis, Nederheem,” vertelt Kostman. „We horen van veel mensen dat ze benieuwd zijn wat er allemaal tevoorschijn zou komen en er worden veel onbekende werken verwacht.”

Meer nieuws uit Gooi

Lees hier de digitale editie



Volg ons