De Noordkop Hopper is het laatste kunstje van Piet Heneweer uit Nieuwe Niedorp

Piet Heneweer in zijn achtertuin, met zicht over de landerijen. ,,Op een bovenwoninkje zitten koekeloeren? Niks voor mij.’’© Foto Marc Moussault

Marten Visser
Nieuwe Niedorp

Het bordje ’Te koop’ staat in de tuin. Maar haast is er niet, zegt Piet Heneweer. Met zijn vrouw Rina blijft hij voorlopig nog lekker aan de Schulpweg in Nieuwe Niedorp.

Als ze eind volgend jaar de boel hebben verkocht, is het prima. Dan verkassen ze naar het nieuwe Nijeropcomplex, letterlijk op steenworp afstand van waar ze nu wonen.

Verhuizen kan straks bij wijze van spreken met de bakfiets. Piet heeft het complex (met woningen en appartementen voor senioren en starters) zelf bedacht en gaat er met zijn Rina uiteraard ook wonen. Nou niet denken dat ze zo krakkemikkig worden dat het niet meer gaat in hun karakteristieke vrijstaande woning. Zo is het niet.

Afstapje

,,Maar het is hier wel boven slapen. Afstapje hier, afstapje daar. Nu gaat dat nog prima. Maar als je wacht op het moment dat het niet meer gaat, dan ben je te laat’’, zegt Heneweer. Dan loop je de kans dat je de boel niet meer in eigen hand hebt, bedoelt hij. Dat ze je van hot naar her slepen.

Hij heeft het gezien met een tante van hem die niet langer in haar eigen huis kon blijven. ,,Van Noord-Scharwoude naar Egmond, toen naar Magnushof in Schagen, daarna naar Schoorl en uiteindelijk kon ze dan toch weer in Noord-Scharwoude terecht. Gelukkig. Maar toen was ze wel al vier keer verkast. Ik wil dat niet. Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn laatste endje doorbreng. Vandaar dat plan voor Nijerop. Daar gaan we lekker wonen, leuke dingen doen. Met zijn allen een ecotuin maken en dat soort zaken.’’

Hij moet er toch niet aan denken dat ze hem droppen in een seniorencomplex als De Koppeling, zegt hij. Niks mis met dat complex, laat hij dat voorop stellen. ,,Maar zoiets is gewoon niet voor mij. Ik heb altijd vrij gewoond, ben agrarisch opgevoed. Ik moet er niet aan denken dat ik op een bovenwoninkje zit te koekeloeren.’’

Niet afhankelijk

Dat plan voor een nieuwe vorm van busvervoer, waar hij al jaren mee loopt te leuren, dat is ook een beetje uit eigenbelang. Nu rijdt hij nog auto. Maar wat als dat er op een gegeven moment niet meer bij is? Dan wil je je toch zelf kunnen redden. ,,Dat zit de West-Fries een beetje in het bloed natuurlijk. Wij willen niet afhankelijk zijn van een ander.’’ En dus wil je als senior in de bus kunnen stappen als je eens op bezoek wilt bij iemand in een ander dorp.

Dorpen

Maar ja: dat is allang geen vanzelfsprekendheid meer. De bussen van Connexxion rijden nu veel dorpen al voorbij en dat wordt in 2020, als de nieuwe vergunningstermijn ingaat, bepaald niet beter. Connexxion heeft al aangekondigd drastisch in het aantal lijnen te zullen snijden om de boel rendabel te houden. Eigenlijk houd je maar twee of drie hoofdlijnen over, zegt Heneweer. En die rijden alleen naar dorpen met meer dan drieduizend inwoners.

Hij snapt wel dat Connexxion lijnen schrapt. ,,Logisch, als je ziet hoe vaak de bussen leeg rondrijden. Dat is ook belachelijk, kost een heleboel belastinggeld.’’ Maar ja: een flink deel van het platteland zit dan wel zonder openbaar vervoer. Hoeft helemaal niet, zegt Heneweer. Hij heeft al een paar jaar een uitgewerkt plan klaar liggen voor wat hij noemt ’kleinschalig en fijnmazig openbaar vervoer’. Als het aan Heneweer ligt. doorkruisen taxibusjes van diverse taxibedrijven in de Noordkop straks het platteland. Kleine busjes die op bestelling voor komen rijden. Tegen ’OV-tarief’.

Even vooraf bellen en de bus stopt bij een halte in de buurt. ,,Gewoon bij een van de huidige bushaltes, die kunnen blijven staan’’, zegt Heneweer. De Noordkop Hopper, heeft hij het project genoemd. Alle vormen van vervoer komen hier bij elkaar. Neem bij voorbeeld de taxibusjes waarmee ’s morgens leerlingen naar school worden gebracht. ,,Die staan daarna stil tot een uur of drie, als die kinderen weer op worden gehaald.’’ Zonde, vindt Heneweer. Die busjes kunnen in die uren best worden ingezet voor ’lijndiensten’.

Met chauffeurs in opleiding of vrijwilligers. Waarna rond een uur of drie de geschoolde chauffeur het busje weer overneemt om de schoolkinderen op te halen. In de avond is de bus dan weer beschikbaar voor ’gewone’ passagiers. Ook busjes die worden ingezet voor vervoer dat nu via de ’wet maatschappelijke ondersteuning’ wordt vergoed, kunnen voor gewone ritten worden gebruikt. Bestaande belbussen gaan ook op. Taxibedrijven willen wel meedoen, zegt Heneweer. De provincie ook.

Bijdrage

,,Die wil bijdragen met tien bussen en tien rolstoelbussen, chauffeurs en een bijdrage in de organisatiekosten.’’ Kat in ’t bakkie, denk je dan. Niet dus. Want de gemeenten moeten ook over de brug komen, is de keiharde eis van de provincie. En juist daarop is het een paar jaar terug al eens stukgelopen. ,,De gemeenten hebben het plan getorpedeerd.’’

Vreemd vindt hij. ,,Want voor het geld dat ze nu kwijt zijn aan leerlingenvervoer kunnen ze dan het ’hele pakket’ krijgen.’’ Hij legde het plan een paar jaar in de kast. Want telkens met je kop tegen de muur lopen, daar wordt een mens alleen maar gefrustreerd van. Nu het plan van Connexxion om opnieuw buslijnen te schrappen zoveel stof op doet waaien, is de Noordkop Hopper van Heneweer ineens weer ’hot’. ,,Of ik er nog vertrouwen in heb? Ach, als ze me vragen om er over te vertellen, dan doe ik dat. Ik ben pas bij de VVD in Hollands Kroon geweest. Ik ga al die organisaties niet allemaal meer zelf benaderen. Mijn plan ligt bij de gemeentes. Ik ga niet smeken of bidden. Het is een mooi plan. En dat kunnen ze omarmen of niet. Dat is het. Hoe dan ook: dit is het laatste kunstje van Piet Heneweer.’’

Ook aan de wieg van de Belbus

De Noordkop Hopper is niet het eerste plan van Piet Heneweer op het gebied van openbaar vervoer. Eerder stond hij aan de wieg van de Belbus, die een succes is geworden en nog steeds rijdt in de Noordkop.

Als het aan Heneweer ligt, komt ook de Noordkop Hopper straks ’op bestelling’. Er is geen sprake van een vaste dienstregeling, zoals met de huidige bussen van Connexxion. Op de busjes zou een systeem komen, waarop te zien is wanneer een passagier een rit aanvraagt. De chauffeur die het dichtst in de buurt is, zou de rit dan kunnen ’accepteren’. ,,Of dat een probleem is, dat mensen even moeten bellen als ze met de bus mee willen? Waarom? Dat leer je snel genoeg hoor.’’

In Vut, tegen ’wil en dank’

Piet Heneweer is 56 jaar als hij in de Vut raakt. Hij werkt op dat moment bij Royal Sluis in Enkhuizen. In de zaadveredeling. ,,Bij een reorganisatie kwam er een regeling voor 55-plussers. Ik had er geen sin an. Maar het was zo’n beste regeling dat ze tegen me zeiden: ’je moet het gewoon doen’. Ik had prachtig werk in de zaadveredeling. In principe mocht ik blijven, maar dan moest er een jongere collega uit. Dat wilde ik ook niet, dus toen heb ik het toch aangepakt.’’

Hij heeft als ’pensionado’ al snel van alles omhanden. Waaronder al snel klussen bij een ander zaadbedrijf. ,,Toen ik een half jaar gestopt was, vroegen ze me of ik wat dingen wilde doen als freelancer. Dat heb ik toen gedaan, met veel plezier. En ik ben allerlei vrijwilligerswerk gaan doen. Bij wat later Wonen Plus Welzijn is geworden. En ik ben medeoprichter van de VVD in Nieuwe Niedorp.’’

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.