Texelhopper kan drukte niet aan

Texelhopper kan drukte niet aan
Een passagier stapt in een Texelhopperbusje op De Krim.
© Foto René Pop
Den Burg

De Texelhopperbusjes kunnen de vervoersvraag op Texel niet meer aan sinds de nieuwe dienstregeling op 22 juli is ingegaan.

Lijnbus 28 van Connexxion doet vanaf dat moment geen haltes in het oostelijke deel van Den Burg meer aan. Passagiers die hier vandaan of naartoe willen, moeten gebruikmaken van een Texelhopperbusje, waarvoor Connexxion het Texelse vervoerbedrijf TBO ingeschakeld heeft. Veel mensen klagen dat ze erg lang op een busje moesten wachten of hierdoor zelfs de veerboot hebben gemist. Texelhopper garandeert vervoer aan passagiers die een half uur van tevoren reserveren, evenals aansluiting op de boot.

Een Texelaar die maandagochtend een rit wil reserveren van wijk de Mars naar De Koog, waar hij twee uur later moet zijn, krijgt van de vriendelijke telefoniste het advies: ,,Ik zou de fiets pakken of de lijnbus nemen vanaf het busstation aan de Elemert, want een Texelhopperbusje gaat niet lukken.’’

De verslaggever probeerde om 7.35 uur een busje vanaf de halte Wagemakerstraat naar de veerboot van 9.00 uur te reserveren. De telefonist zegt: ,,Ik hoop dat dat nog lukt, het is best al druk met woon-werkverkeer.’’ Toch vindt hij nog een plaatsje, maar dan moet de verslaggever wel om 8.10 uur al bij de halte staan: ,,Anders kan ik niet garanderen dat je de boot haalt.’’ Als alternatief geeft ook hij het busstation, waar de lijnbus om 8.33 uur vertrekt. In de grote gelede bus zitten welgeteld acht passagiers.

Op de veerhaven wacht Marcel Slikker van Texeltours op schoonmakers die hij naar een vakantiepark moet brengen. De problemen verbazen de ondernemer niet. ,,Ik verhuurde vijf mensen aan Connexxion, maar dat hoefde niet meer. Er is niet naar de chauffeurs en de gemeente geluisterd. Of naar mij.’’ Volgens Slikker heeft TBO te weinig personeel voor de busjes.

TBO verwijst voor vragen naar Connexxion. ,,Ik ben op de hoogte van de perikelen op Texel’’, zegt Connexxionwoordvoerder Renzo Hijman. ,,Het loopt nog niet zoals zou moeten. We hebben technische problemen met het boekingssysteem op de website en de app. Er wordt met man en macht aan gewerkt.’’ Hij zegt ’geen idee’ te hebben of ook meespeelt dat TBO te weinig personeel heeft. Op een vraag over de lange ophaaltijd reageert Hijman: ,,Het kan zijn dat het iets later is.’’

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Lees hier de digitale editie



Volg ons