Rijkswaterstaat wil geen 80 kilometer op Coenbrug

Rijkswaterstaat wil geen 80 kilometer op Coenbrug
Zaandam

Een verlaging van de maximumsnelheid naar tachtig kilometer per uur, helpt niet tegen de geluidsoverlast voor omwonenden bij de Coenbrug in Zaandam en Koog aan de Zaan.

Dat stelt Rijkswaterstaat althans in een antwoord op de motie die vorig jaar in de gemeenteraad in Zaanstad is aangenomen waarin werd geopperd om de snelheid te verlagen naar tachtig kilometer per uur.

Daarnaast zou er geluidsarm asfalt moeten komen, aldus de motie van 21 september.

Rijkswaterstaat stelt dat ze de leefomgeving rondom de rijkswegen ’belangrijk’ vindt. Volgens Rijkswaterstaat wordt ter hoogte van de Coenbrug voldaan aan de wettelijke grenswaarden.

Dat wordt ter discussie gesteld door de werkgroep A8 Coenbrug die al een tijdje aan de bel trekt over de overlast voor omwonenden.

De voorgestelde maatregelen zijn volgens Rijkswaterstaat geen oplossing voor de geluidsoverlast.

,,Helaas dragen zowel het verlagen van de maximumsnelheid als het aanleggen van stil asfalt op dit moment nog niet bij aan het verminderen van de overlast waar het hier om gaat, namelijk het dreunen van de brug’’, schrijft Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat is nog bezig met een onderzoek naar mogelijke oplossingen om de brug stiller te maken. Dat moet binnenkort klaar zijn. Ondanks de rigoureuze afwijzing van de aangedragen oplossingen looft Rijkswaterstaat de houding van de Zaanse politiek.

’Het feit dat u ons wilt helpen om een passende oplossing voor dit probleem te vinden, waardeer ik enorm’, schrijft hoofdingenieur-directeur van Rijkwaterstaat West-Nederland Noord Demoet aan de gemeente. PvdA-raadslid René Tuijn is niet tevreden over de beantwoording van Rijkswaterstaat.

Dat de verlaging van de maximumsnelheid leidt tot minder fijnstof-uitstoot, daar gaat Rijkswaterstaat helemaal niet op in. ,,Dus we zijn er nog niet klaar mee. We gaan zeker zorgen dat dit onderwerp op de agenda blijft staan.’’

Meer nieuws uit Zaanstreek

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons