Campagne om imago zwembaden Zwaag en Hoorn te verbeteren

1/2
Zwaag

Al snel na opening stromen bezoekers langs de kassa van zwembad De Wijzend in Zwaag. Ze verdelen zich over het peuterbad, het piratenbad, het 50-meterbad en de ruime, groene zonneweiden. Over klandizie niet te klagen in deze hete zomer. De teller staat volgens teamleider Gina Schuit, met nog 38 dagen te gaan, al boven de 38.000, wat in het vorige seizoen de eindstand was. Toch start exploitant Optisport een campagne om het imago van de zwembaden te verbeteren.

Dat laatste heeft te maken met de motie die de gemeenteraad van Hoorn in juni aannam, naar aanleiding van kritiek van gebruikers. De dienstverlening rond de baden moest met spoed verbeteren, met name op het gebied van de openstelling, de tarieven, hygiëne, deskundigheid van het personeel, communicatie en het geven van zwemlessen in De Waterhoorn én De Wijzend.

Om te komen tot ’concrete, zichtbare en meetbare oplossingen en verbeteringen’ heeft Optisport een plan van aanpak gemaakt. Voor de korte termijn. De exploitant zegt niet snel iets te kunnen veranderen aan tarieven en openingstijden, omdat die afhankelijk zijn van financiële mogelijkheden.

De zwemlessen in De Wijzend zijn op 26 juni hervat.

Bij de entree staat sinds kort op een bord wat de watertemperatuur in de verschillende baden is. Twee keer per dag wordt de waterkwaliteit gemeten. In toiletten en bij douches en kleedruimten moet een aftekenlijst duidelijk maken wanneer deze zijn schoongemaakt.

Gasten worden aangespoord klachten te melden. De gemeente krijgt daar wekelijks een overzicht van. De Wijzend is gestart met een klanttevredenheidsonderzoek en gaat mensen ook actief vragen hoe ze hun bezoek hebben ervaren.

Optisport gaat de rapporten van milieudienst RUD, die de zwembaden maandelijks op veiligheid en hygiëne controleert, met de gemeente delen. Ook wordt deze op de hoogte gehouden van ziekteverzuim en wijzigingen in het personeelsbestand en van relevante certificaten die medewerkers hebben gehaald.

De gasten van De Wijzend krijgen alle informatie over de medewerkers die ter zake doet. Bij de ingang komt een bord met foto’s van het personeel met namen, taakomschrijving, diploma’s en certificaten. Bij de Waterhoorn is dit nog niet mogelijk, omdat een aantal medewerkers hier in verband met privacy geen prijs op stelt.

Een social-mediateam is opgericht om meer te communiceren over de zwembaden.

Na de zomer wil Optisport bediening invoeren in de horecaruimte van De Waterhoorn. Het horecapersoneel krijgt training in gastvrijheid.

Burgemeester en wethouders hebben het plan van aanpak naar de gemeenteraad gestuurd, met de mededeling dat zij voortaan vier keer per jaar in gesprek gaan met de directie van Optisport. ’We blijven er bovenop zitten. Gebruikers moeten veilig kunnen (leren) zwemmen in een schoon bad met voldoende personeel’.

Meer nieuws uit West-Friesland

Lees hier de digitale editie



Volg ons