Grote medicijntekorten door softwareprobleem bij Alkmaarse groothandel

Nancy Ubert
Alkmaar

Katheters, pillen tegen hoge bloeddruk, oogdruppels. Het is nog maar de vraag of de apotheek in dat op voorraad heeft. Medicijngroothandel Pluripharm in Alkmaar kampt met softwareproblemen.

Pluripharm levert medicijnen en medische artikelen aan ruim tweehonderd apotheken en enkele tientallen ziekenhuizen in heel ons land. Drie weken geleden is Pluripharm overgestapt op een nieuw softwaresysteem, zo geeft directeur Jan Dirk Jansen aan. Hoewel alles ,,nauwgezet’’ voorbereid was, is het toch op de een of andere manier flink misgegaan.

,,Van de honderd geneesmiddelen en medische artikelen die we bestellen, komen er maar dertig binnen’’, vertelt een apothekersassistente uit Noord-Holland die niet weet of ze wel met de pers mag praten en daarom liever anoniem blijft. ,,Het is echt niet leuk meer. Dit duurt al meer dan twee weken. We draaien overuren. Sommige patiënten begrijpen het probleem wel en verwijten ons niets. Maar we hebben ook mensen aan onze balie staan die heel agressief worden als ze hun pillen niet krijgen. Die doen net alsof wij hier persoonlijk verantwoordelijk voor zijn. Eerlijk gezegd vraag ik me af of het wel goed is dat een apotheek zo afhankelijk van een en dezelfde leverancier is.’’

Een woordvoerder van de Noordwest Ziekenhuisgroep geeft aan: ,,Onze apotheker is gelukkig niet alleen afhankelijk van Pluripharm. Voor zowel de poliklinische apotheek als de apotheek die de medicijnen levert voor de mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen, doen we zaken met meerdere partijen. Zo zijn voor ons de problemen opgevangen zodat onze patiënten er nauwelijks iets van merken.’’

De Acdapha Groep, een collectief van twintig samenwerkende apotheken in Alkmaar en omgeving doet ook zaken met Pluripharm. Bij NH Nieuws, dat vrijdagavond het nieuws bracht, reageerde directeur Dick Bouma met: ,,Het gaat ook om de medicijnen die van levensbelang zijn en dat maakt de zaak echt ernstig.’’

Bij Pluripharm worden de meeste bestellingen inmiddels weer normaal afgehandeld, geeft directeur Jan Dirk Jansen aan. ,,Maar het duurt nog wel even eer alle problemen zijn opgelost. Wij vinden het heel erg dat apothekers en hun patiënten in moeilijkheden zijn gekomen.’’

Als de softwareproblemen helemaal zijn opgelost, betekent dat nog niet dat alle geneesmiddelen geleverd kunnen worden. ,,Er zijn ook middelen niet leverbaar omdat de fabrikant of importeur ze niet op voorraad heeft. Dat is een probleem voor de hele Nederlandse markt.’’

Meer nieuws uit Alkmaar

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.