Boete dreigt bij bouw Leeghwaterbrug

Boete dreigt bij bouw Leeghwaterbrug
Archieffoto van werkzaamheden aan de brug.
© Archieffoto - Jjfoto/Jan Jong
Alkmaar

Een boete van tonnen of zelfs miljoenen dreigt voor de aannemers van de renovatie van de Leeghwaterbrug in de N242 na een bouwstop. De gemeente Alkmaar heeft eerder deze week de bouw stilgelegd vanwege ’ernstige veiligheidsrisico’s.’

De bouwkuip is instabiel, de bouwstelling kan omvallen en het ontbreekt aan gegevens over de gebruikte boorpalen, zegt Alkmaar.

De gemeente is niet te spreken over de constructie en over de aannemer. De woordvoerder zegt eerder aangedrongen te hebben bij de aannemer om het een en ander aan te passen. Daar is niet op gereageerd. ,,De aanvrager is dus in gebreke’’, zegt de gemeente.

De bouwstop geldt tot de aannemer de plannen heeft verbeterd.

De aannemer is Spie, die verwijst naar de provincie Noord-Holland voor reactie. Die zegt dat de bouwstop vervelende gevolgen heeft als de brug daardoor niet in maart 2019 af is, zoals de bedoeling was.

De extra kosten zijn voor de aannemer. Voor iedere dag dat de oplevering te laat is wordt er een boete opgelegd.

De provincie wil niet op de hoogte daarvan ingaan. ,,In het belang van de samenwerking lopen we daar niet op vooruit.’’

Bij de N23, beter bekend als de Westfrisiaweg, was er in 2016 vertraging. Er was toen sprake van 100.000 euro boete per dag. Zo een boete kan oplopen tot 15 miljoen euro.

Ernstige risico’s

De gemeente Alkmaar benoemt de ernstige veiligheidsrisico’s: de bouwkuip waarin het fundament voor de brug moet worden gebouwd is instabiel. Als er een schip tegen de damwandconstructie aan vaart kan die bezwijken en dan zijn de bouwers en het bouwwerk in direct gevaar. De bouwkraan komt met één rupsband op het zand in de bouwkuip te staan. Dat zand is onvoldoende gestabiliseerd. Dit geeft het risico op omvallen van de bouwstelling op de N242. Verder ontbreekt het aan voldoende gegevens over de gebruikte boorpalen voor een juiste beoordeling van de bouwconstructie.

De brug bestaat uit twee delen. Een nieuw deel en een deel uit 1958 dat op de schop gaat.

Pas geleden zijn de fundamenten onder de brug gesloopt om binnenkort plaats te maken voor nieuwe. De renovatie moet maart 2019 rond zijn. De provincie zegt die datum nog steeds te willen halen.

Lees ook: Bouwstop Leeghwaterbrug: tekeningen en berekeningen voldoen niet

Meer nieuws uit Alkmaar

Lees hier de digitale editie



Volg ons