Landsmeers pianotalent (11) naar Concertgebouw
Dimitri: ,,Ik was bij ’Podium Witteman’ niet erg zenuwachtig. Dat kwam doordat we vooraf een soundcheck hadden gedaan.’’© Foto Erik Rietman
,,Als ik crescendo moet spelen, zegt mijn lerares: ’Denk aan een vliegtuig dat optrekt’.’’ Dimitri Zweers (11) uit Landsmeer vertelt enthousiast over de Amsterdamse gepensioneerde conservatoriumdocente en de ’verhaaltjes’ die ze gebruikt om muzikaal inzicht bij jonge muziekleerlingen te ontwikkelen.
Met eerdere muziekleerkrachten klikte het niet zo, maar met Marjès Benoist is Dimitri dolgelukkig. ,,Ze is heel lief en ze geeft les met verhaaltjes. Soms vertelt ze over de geschiedenis van componisten.’’
Pianojuf
Marjès Benoist, geroemd als ’de beste pianojuf van Nederland’, bereidt dezer dagen het Landsmeerse pianotalentje voor op de nationale finale van het Steinway Pianoconcours in het Concertgebouw in Amsterdam. Zaterdag 14 april neemt hij het op tegen twee andere jonge muziekvirtuozen in de strijd om de eerste plaats in zijn categorie.
Spannend?
Dimitri: ,,Ja. We spelen in de kleine zaal en die ken ik nog niet zo goed. En er zullen veel meer mensen zitten dan in de kleinere concertzaal in Alkmaar waar ik de halve finale won.’’ Welke stukken hij over twee weken gaat spelen, staat nog niet vast. ,,Dat bepaalt mijn lerares. Prokofiev zal ik, denk ik, wel spelen.’’ Hij denkt aan delen uit de ’Vertellingen van een oude grootmoeder’, waarmee hij ook in Alkmaar excelleerde.
Hij was verbaasd dat hij in halve finale als een van de besten naar voren kwam. ,,We waren met zijn zessen van de twintig deelnemers in de voorronde overgebleven. Ik vond sommige anderen beter dan ik.’’
Pianospelen heeft Dimitri met de paplepel ingegoten gekregen. Zijn moeder, de uit Griekenland afkomstige Maria Zweers-Karafari, is pianolerares. ,,Toen ik 2 was speelde ik mijn eerste liedjes.’’ De eerste lessen kreeg hij van zijn moeder toen hij 4 was. Maria gebruikt voor haar lessen de methode van Naoyuki en Ruth Taneda. Een speelse methode waarbij een gekleurd notenschrift wordt gebruikt.
Absoluut gehoor
,,Als een kind tussen zijn derde en vierde jaar met deze methode begint, kan hij een absoluut gehoor ontwikkelen’’, licht Maria toe. ,,En Dimitri heeft een absoluut gehoor.’’ Ook Dimitri’s zus Lydia die viool speelt, heeft dat. De oudste van 13, cellist Simon, die niet met de Tanedamethode is grootgebracht, heeft volgens Maria geen absoluut gehoor. ,,En van de jongste, Maximo (6), die cello leert spelen, weten we het nog niet.’’
Het is een bijzonder muzikaal gezin. Simon speelt in het gerenommeerde orkest Fancy Fiddlers van vioollerares Coosje Wijzenbeek, Lydia heeft er in gespeeld. Vader Onno Zweers is slagwerker in de band DEM.
Soms vormen Dimitri, Lydia en Simon samen een trio. Zo speelden ze twee jaar geleden op een muziekschool in Amsterdam-Noord en onlangs bij Marjès thuis tijdens een voorspeelmiddag.
Afgelopen zondag was Dimitri op tv te zien bij ’Podium Witteman’. Zenuwachtig? Vader Onno was zenuwachtiger dan hij. Onno: ,,Ik vond het eng. Omdat het live is en er 250.000 mensen naar kijken. Dat is heel anders dan een klein zaaltje in Alkmaar waar een paar getalenteerde kinderen spelen.’’
,,Dan zit je ineens bij ’Podium Witteman’, een programma waar we normaal iedere zondag thuis op de bank naar kijken, met al die camera’s om je heen.’’
Gerust
Dimitri: ,,Ik was niet erg zenuwachtig. Dat kwam doordat we vooraf een soundcheck hadden gedaan en doordat ik wist hoe het zou gaan. Dat stelde me gerust. Ze waren allemaal erg aardig. Ik kijk graag naar ’Podium Witteman’, het is bijna het enige tv-programma dat met klassieke muziek werkt.’’
Hij vond het leuk dat zijn juf in groep 8 op zijn school De Hoeksteen de tv-uitzending heeft laten zien. ,,De meeste kinderen regeerden enthousiast, sommige minder.’’ Volgend schooljaar gaat Dimitri naar het Damstede Lyceum in Amsterdam. ,,Dat heeft een topmuziekregeling, waardoor je vrij kan krijgen voor optredens’’, licht Maria toe. Simon zit ook op het Damstede. Hij geeft regelmatig concerten met de Fancy Fiddlers.
Grootmoeder
Bedachtzaam speelt Dimitri een van de vier ’Vertellingen van een oude grootmoeder’ van de Russische componist Sergei Prokofiev op de vleugel in de huiskamer. De speelse harmonieën en dissonanten rollen er als vanzelf uit. Het is het resultaat van dagelijks anderhalf tot twee uur studeren. Of hij later van de muziek zijn beroep wil maken, weet hij nog niet.
Welk muziekstuk speel je het liefst?
Dimitri: ,,Dat speel ik eigenlijk op dit moment nog niet. Mijn favoriete componist is Debussy. Zijn ’Claire de lune’ is het mooiste dat ik ooit heb gehoord. Maar ik mag het van mijn lerares nog niet spelen. Al heb ik het stiekem al wel een beetje geprobeerd.’’
Mysterieus
,,Prokofiev komt op de tweede plaats. Hij gebruikt akkoorden die je niet verwacht. Het is totaal anders dan bijvoorbeeld Bach of Beethoven. Het is apart, mysterieus.’’ Maria vult lachend aan: ,,Als je wat fout speelt, hoor je het niet.’’