Schagen wil streep door bezuiniging op buslijnen

Ronald den Boer
Schagen

De gemeente Schagen eist dat Connexxion terugkomt op het eerdere besluit om het mes te zetten in tal van buslijnen in de Kop van Noord-Holland. De provincie, die formeel opdrachtgever is aan de vervoersmaatschappij, kan het vervoerplan in januari nog wijzigen.

De nieuwe busregeling gaat per 22 juli 2018 in. Connexxion krijgt voor tien jaar een zogeheten concessie: het recht om het openbaar vervoer in Noord-Holland te verzorgen tegen zo weinig mogelijk kosten.

De busmaatschappij doet dat prompt door tal van buslijnen te schrappen of de dienstregeling te versoberen. ,,En zo gaat het al dertig jaar. Het wordt alleen maar minder. Dat moet nu maar eens stoppen’’, zegt wethouder Ben Blonk.

Is er geen kans dat Connexxion zegt: ’Fijn, gemeente Schagen, maar dan moet u zelf ook met een bak geld komen?’

Vervoerswethouder Sigge van der Veek: ,,Kan best zijn, maar daar gaan we niet in mee. We leggen dit in eerste instantie bij de provincie neer en wat ik heb begrepen vindt een aantal Statenleden ook dat het beter moet met het busvervoer.’’

Op het wensenlijstje van Schagen staan een vaste buslijn Groote Keeten-Sint Maartenszee; betere aansluiting van de scholierenlijnen op de lesroosters van Regius- en Clusiuscollege en ROC; meer bussen in de winter, flexibel openbaarvervoer (op afroep) voor Oudesluis, Sint Maarten, Petten en Waarland en inzet van extra capaciteit als buurtbus 406 Schagen-Waarland regelmatig vol zit en passagiers niet mee kunnen.

Tenslotte wil het college dat bus 156 Schagen-Warmenhuizen doorrijdt tot aan het bedrijf Vezet en dat lijn 152 (Schagen-Callantsoog) blijft doorrijden naar Den Helder.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.