Bambuu, marketing met een missie

Bambuu, marketing met een missie
Sietse Kingma (l) en Bas van Petten van marketingbureau Bambuu.
© Ella Tilgenkamp
Purmerend

Ze zeggen het maar meteen, de oprichters van Bambuu: „Zonder namen te noemen, met grote, logge dozenschuivers hebben we niets. Die tuigen met veel middelen een marketingteam op en overspoelen de markt. Wij kiezen bewust voor de kleine(re) specialist met een topproduct en dan zijn wij hún marketingteam.”

Bambuu is een marketingbureau met een missie. Het hart wordt gevormd door oprichters Sietse Kingma (strategie) en Bas van Petten (dagelijkse leiding), vrienden sinds de heao. Nog zo’n gemeenschappelijke deler die beiden bindt is het online nieuwsportal Dichtbij. Zo zijn oprichters Jelle Hoffenaar en Bart Jonk minderheidsaandeelhouders in Bambuu, maar praten en denken ze ook mee. Resultaat een schat aan ervaring en een wereld aan connecties.

Het Purmerendse online marketingbedrijf bestaat vijf jaar en is een succes. „Winstgevend, goede klanten, een mooie orderportefeuille en vacatures; we kunnen zo twee marketeers gebruiken. Melden zich drie goede kandidaten, dan nemen we ze alle drie. Er is zoveel werk!”

Bambuu werkt volgens een vaste procedure, te beginnen met een oriënterend, maar vooral open gesprek met de klant. „Voorwaarden zijn dat de klant en het product ons aanstaan en dat het voorziet of kan voorzien in een behoefte. Als het product niet goed is, verkoop je het niet en dan gaan we daar ook geen tijd en energie in steken. We moeten het zelf ook leuk vinden.”

Als verschil met andere marketingbureaus noemen Kingma en Van Petten dat zij tot in detail op zoek gaan naar succesvolle doelgroepen en daar hun online marketingcampagne op richten. „Het idee is: hoe specifieker je de doelgroep kent, hoe effectiever je markering gaat worden. Hebben we een succesvol concept, vindt de klant dat ook, dan gaan we aan de slag. Vaak met externe specialisten. Met zestien mensen kun je niet alles doen; moet je ook niet doen.”

Bambuu ’heeft iets’ met kennisbedrijven of -instituten. Zo gaat Bambuu online marketing campagne maken voor Vapro, bekend als opleider voor de procesindustrie, ’maar Vapro doet zoveel meer, bijna niemand weet dat’. Zo bedacht Bambuu ook een marketing concept voor Abma Schreurs Notarissen voor het online afsluiten van basisaktes. Kwaliteit tegen een scherpe prijs, verwoord door een digitaal stripfiguur: Notaris Bas. ,,Bas is ons aangereikt. Wij hebben het als concept uitgerold, inclusief website en online marketing.’’

Klanten van Bambuu zijn heel divers, zoals bijvoorbeeld opleidingsbedrijven Bouwmensen en Scolea, Rabobank, Stichting Kika, Groenhart (bouwmarkten), Brantjes Makelaars, Oprecht Advocaten, Fotoacademie, maar ook Netherlands Business Academy.

Een andere reden waarom Bambuu succesvol is, is de samenstelling van het team en de werksfeer; inclusief flipperkast en dartbord. ,,De sfeer is losjes en ontspannen. Teamgeest is belangrijk. Maar ook onze visie op succesvol zijn in je werk. We sturen alleen op resultaat, dus niet op tijd en aanwezigheid. En we doen vaak hele toffe dingen samen, een feestje bouwen, skiën of naar Berlijn. Mensen moeten hier met plezier werken en daar hebben we zelfs een chief happiness officer voor.’’

Meer nieuws uit Waterland

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons