Als kind zo blij, snoepwinkel vol luxe auto’s

Frank Lenards, Riccardo Bruijns en Ruud Koeman (vlnr) brengen de top van de automarkt samen in Centraal Exclusief.© Foto Wim Egas

Ronald Massaut
Wormerveer

Ruud Koeman is gepokt en gemazeld in de autobranche, werkte negentien jaar bij Centraal (Mercedes) in Zaandam en daarna meer dan zeven jaar bij Heron (Audi en VW). ,,Dit is wat ik écht wil, een showroom met alleen maar de top van de automarkt.’’

Centraal Exclusief, heet de snoepwinkel van Ruud Koeman, Frank Lenards en Riccardo Bruijns. Een kwinkslag naar de voormalige Zaanse Mercedes-dealer waar ook Frank Lenards acht jaar werkte voor hij de overstap maakte naar Heron in Koog aan de Zaan. Maar de automarkt is de automarkt niet meer. ,,Het gaat alleen nog maar om aantallen en dat je de targets haalt. Ik ben ooit begonnen in de automarkt toen je wat voor een klant kon doen, dat er nog een extraatje vanaf kon. Tegenwoordig kan dat niet meer. Alles is dichtgespijkerd.’’ ,,Je voelt je soms net een dozenschuiver’’, vult Lenards Koeman aan. ,,Dan kijk je om je heen naar wat er nog niet is en dan kom je op deze snoepwinkel voor grote jongens met de top van de automarkt.’’

Daar was het Koeman om te doen en hij vond in oud-collega’s Lenards en Bruijns meer dan gelijkgestemden. Als drietal openden ze in januari in betrekkelijke stilte de showroom aan de Industrieweg in Wormerveer. Daarvoor is het voormalige kantoorpand van Engie verbouwd tot kijk- en verblijfsruimte met chique bar inclusief tap en humidor om de wijn op de juiste temperatuur te houden.

Opvallende schoonheid is een Lamborghini Aventador, elders aangeboden voor 550.000 euro, bij Centraal Exclusief ’voor nog geen vier ton’, zegt Lenards met enige trots. ,,De kern van het autoaanbod is de top van de Duitse automerken - Porsche, Mercedes, Audi, BMW - en Italiaanse sportwagens. Maar we hebben ook een Jaguar staan, we hebben net een Range Rover Velar verkocht’’, somt Lenards het luxe speelgoed op. Hij runt de showroom, Bruijns doet ’buiten’, de website en de social media. Koeman ’fietst overal tussendoor’.

Donderdag is er Open Huis voor genodigden, maar Centraal Exclusief werd al eerder opgepikt door Topgear met de ’mooiste Hummer’ en bij Google als de meeste fotoclicks op de aangeboden auto’s. Dat Centraal Exclusief bij wijze van promotie ook nog eens op een miljonairsbeurs zal staan, sluit Koeman niet uit. ,,Al hoef je geen miljonair te zijn om hier een auto te kopen. Niet alle merken en modellen lopen in de tonnen.’’

Koeman geeft toe dat deze showroom vijf jaar geleden nog ondenkbaar was. ,,Pas de laatste jaren zie je dat mensen weer bereid zijn om geld uit te geven aan leuk dingen. Veel van onze klanten zijn ondernemers, maar ook mensen die een keer de juiste Lottogetallen in handen hebben gehad, leuk kunnen voetballen of succesvol plaatjes draaien. In alle gevallen is het een cadeautjes voor hun zelf.’’

In Wormerveer wil het drietal altijd zo’n 30 exclusieve auto’s van verschillende merken hebben staan. ,,Juist die bundeling van unieke merken maakt het aantrekkelijk. Eindelijk weer een reden om naar een showroom te gaan en auto’s te vergelijken.’’

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.