Binnenvaart slaat alarm om werkzaamheden sluizen

De Wilhelminasluis in het hart van Zaandam.

De Wilhelminasluis in het hart van Zaandam.© foto HANS VAN WEEL

Frans van den Berg, portretje

Frans van den Berg, portretje© HDCMEDIA

1 / 2
Frans van den Berg
Amsterdam

De binnenvaartschippers vrezen dat een groot deel van Noord-Holland op slot gaat wanneer tegelijkertijd aan de sluizen in Zaandam en Den Helder wordt gewerkt. „Dan moeten we omvaren via Amsterdam-Noord en Purmerend, maar die route is alleen voor kleine schepen geschikt.”

Dat rampscenario schetst Andries de Weerd, secretaris van de Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Noord-Holland. „De werkzaamheden aan de Wilhelminasluis in Zaandam liggen al jaren stil. Er is arbitrage geweest en we verwachten dat dit jaar het werk weer begint. Dan duurt het nog anderhalf jaar. Dan moeten we omvaren via Amsterdam-Noord, welke sluis alleen schepen tot 62 meter kan doorlaten, of via Den Helder. Maar in Den Helder moet de Koopvaardersschutsluis er in 2019 uit voor een renovatie van ruim een jaar. Wanneer die werkzaamheden elkaar overlappen, hebben we een groot probleem.”

Leeghwaterbrug

Afstemming tussen aannemers en opdrachtgevers is ook al nodig bij de vele werkzaamheden aan bruggen die op het programma staan zoals de Zaanbrug, de Beatrixbrug in Knollendam, de Kogerpolderbrug bij West-Grafdijk en de Leeghwaterbruggen in Alkmaar. „Een van de kleppen is al vervangen, maar binnenkort is de tweede brug aan de beurt. Dat werk gaat 14 maanden duren. Omdat de files tijdens de eerste periode gigantisch lang waren, was in eerste instantie voor ons de spertijd langer gemaakt. Na lang onderhandelen is dat iets aangepast, maar we gaan wel om een financiële compensatie voor benadeelde schippers vragen.

De voorrang voor het autoverkeer begrijpt De Weerd wel, maar hij vindt het niet eerlijk. Juist de binnenvaart heeft indertijd gelobbyd voor een aquaduct. Tevergeefs. „En wat gaat er straks gebeuren bij de spoorbrug in Alkmaar. Die gaat nu twee keer per uur open, maar de NS wil elke tien minuten een sneltrein vanaf Amsterdam naar Alkmaar. Inderdaad tot Alkmaar, maar ze moeten dan wel door naar de opstelruimte bij Heerhugowaard en dan dus toch het kanaal over.”

Stremming

De grootste zorgen betreffen de sluizen in Zaandam en Den Helder. In Zaandam is de renovatie aan de Wilhelminasluis halverwege stilgevallen. De provincie Noord-Holland en aannemer Heijmans lagen jaren met elkaar overhoop over de meerkosten. Na arbitrage is nog steeds onduidelijk wanneer de aannemer weer aan de slag gaat. Vanaf dat moment is de doorvaart anderhalf jaar gestremd. Omvaren via Den Helder kan nog tot daar aan de Koopvaardersschutsluis wordt begonnen.

Tijdens groot onderhoud in 2015 bleek dat er gaten zaten in de stalen damwanden van de sluis. Die damwanden worden steeds dunner door een bacterie. „Schepen die aardgascondensaat van de NAM in Den Helder afvoeren naar Rotterdam, moeten dan binnendoor via Alkmaar en De Zaan. Dat is duur en dan moet de sluis in Zaandam wel open zijn. Renovatie kost ook veel geld. Daarom pleiten wij voor een geheel nieuwe grotere sluis op een andere locatie. Dan kunnen meteen grotere riviercruiseschepen hier varen.”

Meer nieuws uit Regio

Meest gelezen