’Chauffeur Citytours is aansprakelijk’
In Hoorn rijden de busjes van City Tours met ontheffing© Foto HMC / Eric Molenaar
Een grote meerderheid (78 procent) was het eens met de stelling dat de gemeente Medemblik net als Hoorn het elektrische busje van Citytours gewoon ontheffing moet verlenen zolang de nieuwe landelijke regelgeving op meer manieren kan worden uitgelegd.
Voornaamste reden: het busje is waardevol voor bezoekers aan Medemblik. ,,Een hele mooie aanvulling voor mensen die de stad in willen en niet in staat zijn om te lopen’’, stelt E. Pronk uit Hoogkarspel in de toelichting. ,,Het verkoopt de stad als klantvriendelijk en toeristisch aantrekkelijk’’, vindt Hoornaar E. Pauwels.
,,Citytours verbindt alle attracties van Medemblik. De overheid moet niet de vrijwilligers opzadelen met het probleem, maar ze juist helpen bij het zoeken naar een oplossing’’, vindt een andere lezer.
Edwin Groot uit Hoorn vindt het maar ,,raar dat je er een groot rijbewijs voor nodig hebt. Koerierdiensten rijden ook met grote bussen met rijbewijs B. Voor vrijwilligers wordt het steeds minder leuk om te doen. Alles wordt moeilijker gemaakt om als vrijwilliger aan de slag te gaan.’’
,,Er wordt al genoeg met onzinregeltjes gewerkt’’, stelt E. van Smaalen uit Bovenkarspel. ,,Je wordt gek van alle regeltjes die vanuit Den Haag worden gedicteerd’’, is Jan Westland uit Hoogkarspel het met hem eens.
Hans Bruynsma uit Zwaag vindt ook dat Citytours moet blijven rijden. ,,Al zou het wenselijk zijn de witkar van PROVO weer nieuw leven in te blazen: dan kan iedereen met een rijbewijs elektrisch door de stad rijden.’’
Als het in Hoorn mag, dan in Medemblik ook, vindt Antje Poort: ,,Gelijke monniken, gelijke kappen!’’
Joop Sjerps uit Hem denkt dat de verzekering nog wel een probleem is. ,,Bij een ongeval of schade is de chauffeur aansprakelijk. daar zit je als vrijwilliger niet op te wachten. Ook als gemeente niet.’’
Ook Cor Westerveld uit Enkhuizen wijst op de aansprakelijkheid. ,,Als chauffeur ben je verantwoordelijk. Je bent in overtreding als je gaat rijden en de klos als er wat gebeurt.’’
De Hoornse Catharna Wilgers was het uit oogpunt van gelijkheid oneens met de stelling ,,De wetgeving personenvervoer moet voor profit- en non-profit organisaties identiek zijn.’’
Op betzelfde spoor zit Zwaager Johan Loos. Zijn reactie is kort:
’Concurentievervalsing’.