Actie buschauffeurs voor plaspauze: ’Dan drink je maar minder, zeiden ze’ [video]

Eric Molenaar
RoosterHoorn

Hoge werkdruk leidt tot hoge nood in het streekvervoer. Buschauffeurs voeren donderdag in het hele land acties om dat te onderstrepen, nu het cao-overleg voor het streekvervoer is mislukt.

Ook vanuit Hoorn rijden kaderleden van de FNV in een auto met een mobiel toilet op de aanhanger achter bussen aan. Naar de wc gaan, dat is er voor de buschauffeur of -chauffeuse vaak niet bij in de steeds krapper wordende dienstregeling. Terwijl ze regelmatig diensten van vier uur aan één stuk draaien. ,,Dan drink je maar wat minder’’, hoorde chauffeuse Jolien de Graaf Bierbrauwer van haar werkgever.

Toilet

’s Morgens tegen negen uur staat de 54-jarige Jolien in Hoorn klaar om samen met FNV-bestuurder Veroniek Teunissen aandacht van het publiek te vragen door met het Dixie-toilet achter de bussen naar Volendam, Zaandam en Amsterdam te gaan rijden. Het toilet is trouwens niet toegankelijk, maar wel voorzien van grote borden: ’Ik wil niet zeiken, maar wel een plaspauze’. ,,Door de aanbestedingen worden de dienstregelingen steeds meer in elkaar gepropt’’, zegt Jolien. Ze rijdt al 31 jaar op de bus, 28 uur per week. ,,Vroeger kon je even de benen strekken. Nu heb je tijdens het keren drie, vier minuten, maar dan moet je ook passagiers in en uit laten stappen en kaartjes verkopen. En de toiletten zijn niet altijd heel dichtbij. Wettelijk heb je een kwartier pauze na elke vier uur, maar dat is ook je eetpauze. En je stelt altijd de passagiers voorop, dus als van je wettelijke pauze tien minuten overblijft, jammer dan.’’

Hoe ze dat oplost? ,,Ik drink veel minder dan goed voor je is. En als ik ergens kán plassen ga ik, ook al moet ik niet. Al is het maar drie druppeltjes.’’

Ze werkt bij EBS, die vanuit Hoorn de diensten richting Amsterdam verzorgt. ,,Tijdens roosteroverleg hebben we wel aangegeven dat de tijden anders moeten. Ze zeggen dat het reeele tijden zijn. Maar die zijn berekend op 80 procent van de rijtijden, waarbij chauffeurs regelmatig 80 rijden waar 50 mag om het schema maar te halen. Je vraagt je werkelijk af of de werkgevers zelf wel eens met de bus meerijden.’’

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen