Henk Bart, tussen wijnboer en restaurateur

Henk Bart, tussen wijnboer en restaurateur
Henk Bart ziet de slechte druivenoogst van 2017 in de traditionele wijnlanden niet als een onoverkomelijk probleem.
© Foto Wim Egas
Purmerend

Geen schrik bij Wijnimport J. Bart dat de druivenoogst in de belangrijkste Europese wijnlanden voor een groot gedeelte was ’mislukt’. ,,We laten ons niet leiden door kwantiteit, maar de kwaliteit van 2017 is goed tot zeer goed. Het zijn vooral de supermarkt(slijters) en de consument die de prijs van een kleinere oogst betalen”, denkt directeur Henk Bart.

Er zit veel grijs tussen zwart en wit. Ook in de wereld van wijn. Bart laat enkele wereldkaartjes zien met de wijnoogst ten opzichte van 2016. „Het is allemaal relatief. Als je in 2016 een heel goed jaar hebt gehad en vorig jaar is gemiddeld wat minder, dan heb je procentueel al een veel slechter jaar. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn.’’

Frankrijk produceerde in 2017 gemiddeld 18 procent minder, Italië 21 procent en Spanje ook 15 procent minder. ,,Reden is late nachtvorst, hagel en soms ook droogte. Toch zijn er binnen een land flinke verschillen. De Bourgonge zal juist meer wijn produceren (plus 12 procent), maar de oogst in de Haut-Medoc was slecht (min 30 procent) evenals de Bordeaux (min 50 procent). De oogst in de St. Emilion was dramatisch (min 90 procent). Aan de andere kant: een land als Oostenrijk had een goede oogst; gemiddeld 23 procent meer dan in 2016.”

J. Bart importeert ruim 860 wijnen van 225 producenten uit zeventien klassieke- en nieuwe wijnlanden. „Wij leveren exclusief aan restaurants. De tien verkopers zijn naast contacten met restaurants ook betrokken bij de inkoop. Samen met de restaurateur of de sommelier stellen we een wijnkaart samen. Meestal aan de hand van de menukaart voor een fijne afstemming tussen wijn en spijzen. Kan een wijnboer of wijnhuis echt niet leveren of is er te weinig, dan ga je op zoek naar alternatieven. Oostenrijk heeft schitterende wijnen, zeker ook in het hogere marktsegment. Ook Zuid-Duitsland en Noord-Italië mag je niet vergeten. En gezegd, de kwaliteit is goed.”

Zekerheid

Bart denkt niet dat ’zijn’ wijnboeren nu ineens voor de hoogste bieder gaan. ,,Als wijnhandel hebben we jarenlange contacten met wijnbouwers en wijnhuizen. Wij koesteren onze relaties en zij rekenen op ons. Wij betalen op tijd en nemen de afgesproken volumes keurig af. Voor een leverancier is dat een zekerheid. Daarnaast: wijnboeren zijn gewend dat de opbrengst van de oogst fluctueert. Makers van kwaliteitswijnen of gevestigd in een bepaalde ’beschermde’ regio hebben - net als een melkveehouder - quota. Die worden in goede jaren overschreden en een wijnhuis heeft altijd wel onverkochte voorraad. Daar kun je in slechte jaren - goede en mindere oogsten wisselen elkaar vaak af - een beroep op doen.”

Vraag en aanbod blijft. „Het is niet de eerste keer dat de oogst lager uitvalt. Volgend jaar is er wellicht weer een goede oogst. In de regel passen onze wijnboeren hun prijzen gematigd aan. Wij nemen allebei een deel van het ’verlies’, de boer en de wijnhandelaar. Dit is een bestendige relatie, gericht op continuïteit.”

Dat geldt ook voor de restaurants. „Wij hebben wel een webshop, maar die is gericht op wijnliefhebbers. De omzet is ook te verwaarlozen. Meer dan 97 procent van onze wijnen gaat naar restaurants. Terecht, want een restaurateur wil geen wijn op de kaart die ook om de hoek te koop is. Een statistisch gezien ’minder’ jaar is wat smaak betreft niet direct een ’slecht’ jaar. Het is een ander jaar, een wijn die vaak eerder op dronk is. Dat biedt de restaurateur de gelegenheid om de gast een mooie wijn aan te bieden tegen een aantrekkelijke prijs. Het is niet allemaal zo zwart-wit. Kijk ik naar onze nieuwe prijslijst, dan valt de verhoging erg mee.”

Wereldmarkt

Toch moet iemand de rekening betalen? ,,Dat zijn met name (klanten van) de supermarkt en de supermarktslijters; de groep van de grote volumes. In zekere mate ook de ketengroothandels. Het probleem is louter dat de opbrengst van de wijnoogst in kwantiteit minder is. Als J. Bart zijn wij een niche-speler, gericht op kleinere producenten met een meer exclusief aanbod. Zij maken niet genoeg om een supermarkt te kunnen bedienen. Op die volumemarkt gaat het eerst om liters, dan pas om de kwaliteit. En als volume schaars is, dan gaat de prijs omhoog. Zo werkt vraag en aanbod op de wereldmarkt.”

Meer nieuws uit Waterland

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons