’Keukenman’ heeft nu eigen McDonald’s

Peter de Groot in zijn eigen McDonald’s aan de Stormhoek in Zaandam.

Peter de Groot in zijn eigen McDonald’s aan de Stormhoek in Zaandam.© Foto Pascal Fielmich

Ronald Massaut
Zaandam

Hij is de initiator van de nieuwe fastfoodkeuken bij McDonald’s. Tonnen minder afval, tonnen minder verspilling en ’tonnen’ besparing voor de fastfoodketen. Nu heeft Peter de Groot zijn eigen winkel; McDonald’s aan de Stormhoek in Zaandam.

De Stormhoek was eerder een van de 22 eigen vestigingen. Ideaal als actuele thermometer en om snel testresultaat boven water te krijgen. En soms komt zo’n eigen vestiging op de markt als franchiseformule. Zoals deze ’tweede’ Zaandamse vestiging. De Groot is er blij mee. Hij werkte in zijn schooljaren als bijbaantje ooit zelf bij de Mac en zette daar later zijn carrière voort. Als voorheen innovatiemanager wordt hij nu praktijkman. ,,En wellicht zijn er nog meer stappen te zetten. Bijvoorbeeld in bediening aan tafel.’’

De tijd dat broodjes hamburger kant-en-klaar ingepakt in een warmhoudkast lagen te wachten op de bijtgrage klanten is voorbij. De hamburgers gaan versgebakken in een lade van de nieuwe warmhoudkasten. Een vers bereide hamburger heeft ook onder ideale bewaaromstandigheden een beperkte serveertijd van maximaal vijftien minuten. Een klokje geeft aan hoeveel tijd de hamburger nog resteert voor het tussen een broodje mag of in de afvalemmer verdwijnt. ,,Voorheen was dat inclusief broodje, saus, groente en verpakking. Het scheelt gewoon de helft in gewicht, al gooien we met 245 McDonald’s restaurants in Nederland gezamenlijk nog steeds 2000 ton weg’’, weet De Groot.

Die besparing op afval van 2000 ton werd gerealiseerd door te investeren in nieuwe warmhoudkasten waarin de hamburgers niet uitdrogen. Gelijke ovens zijn er ook voor vis- en kipproducten. Deze mogen maximaal 20 minuten bewaard blijven voor de klant zijn bestelling krijgt. ,,Ook friet die overblijft is prima te verwerken tot veevoer.’’

Totale kosten voor alle vernieuwingen over de voorbije drie jaar: gemiddeld 30 miljoen euro per jaar. ,,Ook vorig jaar is er nog 28,5 miljoen euro geïnvesteerd in modernisering van de McDonald’s-restaurants en daar komt dit jaar weer een substantieel bedrag bij. Moderniseren en verbeteren is een continu proces.’’ Al het afval wordt in acht stromen gescheiden en vanuit een centrale plaats opgehaald en verwerkt. ,,Verpakkingsafval wordt samengeperst om het volume te verkleinen. Dat scheelt extra transport over de weg.’’

McDonald’s Nederland heeft nog een andere stap gezet om de bedrijfsvoering van de fastfoodrestaurants te optimaliseren. ,,In het ideale geval weet je precies hoeveel klanten je zo dadelijk krijgt en wat zij zullen bestellen. Dat zou nagenoeg geen organisch afval meer opleveren. Precies weet je het nooit, maar elk restaurant werkt met een computersysteem die op basis van tijd, plaats en historische gegevens een prognose geeft van hoeveel bestellingen er het komende kwartier te verwachten zijn. Naarmate de tijd vordert wordt die prognose steeds preciezer.’’

Belangrijkste keuze bij McDonald’s blijft een hamburger (Big Mac) met friet en speciale frietsaus. De Mac vaart er kennelijk wel bij. In 2017 steeg het bezoek in Nederland met 5,1 procent, de omzet met 10,9 procent naar 811 miljoen euro.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.