In 60 seconden: schoon vegen

Martin Menger

Ik noem het een geluid dat je automatisch koppelt aan een taxiënd straalvliegtuig. Zo bezien staat er dus een Airbus in de straat voor het kantoor. En die staat er al een tijdje, wat indringend goed hoorbaar is. In dit geval gaat het om een stratenveegmachine. Die doet z’n zegenrijke arbeid met veel mechanisch geweld.

Het brult, het veegt en het borstelt. Dat brullen komt door groot model ventilatoren of zuigmachines, die ervoor zorgen dat alle blaadjes en andere troep verdwijnen. Alleen: achter het stuur zit een meneer, met een mobiel aan zijn oor. Kennelijk zijn de cabines van de machines goed geïsoleerd, want het gesprek duurt eventjes. En al die tijd buldert zijn veegmachine stationair op de straat, die eigenlijk geen landingsbaan is. Maar nu wel al een tijd lang het geluid heeft van Schiphol.

Thuis aan tafel mag ik natuurlijk eventjes grimmig leeglopen over zoveel onkunde, onbenul en wat er nog meer bij valt te verzinnen. De prinses verblikt of verbloost niet. ,,Jij appt zelf ook terwijl we aan het rijden zijn”, klinkt het ferm. De beschuldiging ligt op tafel. Voor de vorm ga ik natuurlijk niet meteen zeggen dat ze gelijk heeft. Maar het is eigenlijk wel zo.

Wat dat betreft hebben de chauffeur van de veegmachine en ik misschien wel dezelfde ellende: we worden telkens gebeld. Dat is het.

Het is hun schuld.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.