’Doof zijn is een beetje privé’

Archieffoto Dick Hogewoning

Archieffoto Dick Hogewoning

Chris Hille uit IJmuiden heeft al jaren een gehoorapparaat, waarmee hij uitstekend met de buitenwereld kan communiceren. Wanneer hij een uitnodiging in zijn bus vindt om bij de firma Schoonenberg Hoorcomfort een gehoortest te doen, is hij dan ook stomverbaasd. Waarom benaderen ze hem en hoe komen ze aan zijn adres?

Volgens Hille is ’doof zijn een beetje privé’. Met andere woorden: dat gaat niemand wat aan. En dus wil hij graag weten of de zorgverzekeraar zijn handicap heeft doorverteld (nee) of het Rode Kruisziekenhuis, waar hij een test heeft gedaan (nee). Hij vraagt mij of ik meer weet.De Commissie Bescherming Persoonsgegevens (CBP) waakt als een tijger over de privacy van mensen. Daar kunnen mensen in voorkomende gevallen ook een klacht indienen. Daarnaast zijn er tal van instanties die hierover informatie verstrekken en dit soort klachten verzamelen. Voor de zorg is in deze regio de afdeling Informatie en Klachtenopvang Gezondheidszorg van Zorgbelang Noord-Holland actief. Die heeft vooral een adviserende en ondersteunende rol.Handel in adressen en het gebruik van persoonsgegevens is een belangrijk onderdeel van marketingactiviteiten en als zodanig in veel gevallen toegestaan. Daarom is in de Wet Bescherming Persoonsgegevens het recht van verzet opgenomen. Daarmee kunt u voorkomen dat uw persoonlijke gegevens worden verkocht en verhuurd. Het bedrijf dat uw gegevens gebruikt moet uw verzet respecteren en mag er geen vergoeding voor vragen. Het beste is het bedoelde bedrijf schriftelijk te vragen binnen twee weken uw verzet te bevestigen. Verzet is volgens het CBP beter dan vragen om verwijdering van gegevens. In het laatste geval kunt u via andere in omloop zijnde adresbestanden alsnog reclameacties in de bus krijgen.Meer over de bescherming van persoonsgegevens op de ombudspagina in deze krant van maandag 5 september.  

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.