Zakenreizigers werken hard
Een derde van de zakenreizigers werkt door buiten kantoortijden. Eén op drie ervaart ook meer werkdruk op zakenreis dan op kantoor. Dat blijkt uit onderzoek van BCD Travel, marktleider in zakenreismanagement in de Benelux. Duizend zakenmensen die het afgelopen jaar minstens één keer op zakenreis geweest zijn of een zakenreis geboekt hebben, werden ondervraagd.
Een kleine 15 procent heeft zich al eens ziek moeten melden na een zakenreis. De voornaamste redenen daarvoor zijn ter plaatse opgelopen virussen zoals griep, maar ook oververmoeidheid houdt werknemers wel eens thuis.
BCD Travel wil zakenreizen aangenaam maken en geeft daarom enkele eenvoudige tips die bedrijven in het achterhoofd kunnen houden bij het boeken van zakenreizen. Vermijd bijvoorbeeld vroege en late vluchten of treinritten voor zakenreizigers. Boek waar mogelijk een extra overnachting om zakenreizigers te laten acclimatiseren en voorzie in een taxi van en naar de luchthaven of het station.
Ook de zakenreiziger zelf kan met een aantal eenvoudige maatregelen zijn reis zo comfortabel mogelijk maken. Vermijd bijvoorbeeld onnodige stress door voldoende tijd in te plannen tussen meetings en focus ter plaatse alleen op de belangrijkste contactpersonen en het doel van de meeting.