Vuist maken met internet
De Vrije Universiteit Amsterdam onderzoekt op verzoek van de Alkmaarse binnenstadondernemers hoe die winkeliers gezamenlijk op digitaal gebied een vuist kunnen maken. In het najaar worden de eerste resultaten van dat onderzoek verwacht.
Alom wordt de uitstraling van de Alkmaarse binnenstad geprezen, maar intussen heeft het centrum wel te maken met teruglopende bezoekersaantallen.
VU-onderzoeker Frans Feldberg (een Alkmaarder overigens) stipt een van de oorzaken aan. ,,Centrumgebieden in Nederland beginnen steeds meer op elkaar te lijken.
Dat gebeurde overigens ook in Engeland. Daar hebben ze nu in de centrale winkelgebieden te maken met veel leegstand doordat ze niet meer aantrekkelijk waren. Als de Alkmaarse binnenstad vol staat met dezelfde formules die je ook elders kunt vinden, gaan de mensen naar Amsterdam omdat diezelfde formules daar wel veel grotere winkels hebben.''
Een (belangrijk) deel van het antwoord op deze ontwikkeling is behoud van de kleine, zich onderscheidende winkelier. Maar die heeft het moeilijk onder meer omdat hij het fenomeen internet niet goed weet te benutten, legt Feldberg uit. Hij benadrukt dat het onderzoek van de VU zich niet louter op die kleine winkelier richt. Het gaat ook om de grootwinkelbedrijven, het gaat om een gezamenlijke inspanning om de Alkmaarse binnenstad op de kaart te zetten en te houden.
Feldberg heeft wel een idee waar het uiteindelijk toe zou moeten leiden. ,,Als iemand in Maastricht op zoek is naar een bepaald product, moet hij via internet in Alkmaar terecht komen omdat dit product hier te koop is. En dan moet hij meteen een warme deken om zich heen krijgen door te ervaren dat Alkmaarse ondernemers samenwerken om het bezoek aan Alkmaar zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dan moet hem meteen duidelijk worden dat-ie daar een fijne kop koffie kan drinken, dat hij daar gratis parkeertickets kan krijgen en korting op het theaterbezoek. En dat-ie aan de hand van QR-codes ook nog eens een mooie wandeling door de binnenstad kan maken, langs al die aantrekkelijke winkels.''