Oversluiten hypotheek lastig

Jan Peter Versteege

Piet (40) en Marianne (37) Jansen* hebben van bank X te horen gekregen dat over drie weken hun hypotheek afloopt. Of ze akkoord gaan met nog eens tien jaar voor 4,8 procent? Dat is hoger dan nieuwe klanten betalen. Piet hoort van een kennis dat elders shoppen loont. Maar gaat dat lukken in drie weken?

Piet vindt op internet via een vergelijkingssite uit dat bank Y 4,3 procent vraagt en verzekeraar Z 4,5 procent. Hij belt en zit de volgende dag al tegenover een jongeman in een net pak, die hem vertelt wat hij zelf ook al had uitgerekend. Naar bank Y gaan lijkt dus goedkoper. Op 150.000 euro hypotheek scheelt dat jaarlijks 750 euro, een slok op een borrel. Piet gaat kijken of overstappen mag en kan.

Maar nu de praktijk. Dat oversluiten gaat tot dusverre verre van vlekkeloos. Dusdanig dat ombudsmannen van deze krant meerdere keren om bemiddeling is gevraagd wanneer abonnees er niet in slagen om binnen die paar weken een nieuwe hypotheek bij een andere hyportheekverstrekker onder te brengen. Soms moeten mensen flinke boetes betalen omdat ze er niet in slagen alle gegevens op tijd administratief op orde te krijgen.

De vereniging Eigen Huis heeft eind 2010 misstanden rond het oversluiten aan de kaak gesteld. Bestaande klanten kregen (en krijgen) bij oversluiten soms een aanbieding met hogere rente dan nieuwe klanten bij dezelfde verstrekker, constateerde Eigen Huis. Veel banken en verzekeraars zeggen nu dat ze dat niet (meer) doen, stelt Eigen Huis tevreden vast.

Mede door ons, klopt de belangenvereniging zich op de borst, is er nu nieuwe wetgeving in de maak. Dat blijkt te kloppen als we een recente brief van minister Jan Kees de Jager van financiën aan de Tweede Kamer er op na slaan. Hij wil per 1 januari dat hypotheekverstrekkers er een éénsporig rentebeleid op na houden. Piet en Marianne mogen bij een oversluiting straks rekenen op een gelijk aanbod als bank X aan nieuwe klanten in rekening brengt. Korting geven aan die laatste groep mag straks ook niet meer.

Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk om te weten wanneer je hypotheek afloopt. Eigen Huis vindt het echter ook een taak van de banken en verzekeraars om tijdig een seintje te geven. Juist omdat ze weten dat door strengere wetgeving rond de relatie inkomen/hypotheekhoogte mensen minder gemakkelijk naar andere verstrekkers kunnen overstappen.

De belangenvereniging heeft daarom de Eigen Huis Rentebewaker ontwikkeld, waarvoor inmiddels duizenden leden zich hebben aangemeld. Op de site staat dat je vier (!) maanden van tevoren een seintje krijgt dat je hypotheek afloopt.

De ’Rentebewaker’ moet ervoor zorgen dat mensen als Piet en Marianne niet pas drie weken voor de afloop van de hypotheek worden wakker geschud dat ze moeten gaan oversluiten. Eigen Huis heeft hierover de trom geroerd en stelt nu tevreden vast dat in elk geval een aantal grotere aanbieders als ING en Aegon hun klanten inmiddels drie maanden van te voren waarschuwen. Niet elke bank doet dat.

Minister Jan Kees de Jager staat vierkant achter de kritiek van Eigen Huis, zo blijkt uit de brief aan de Kamer. ,,Om de positie van de consument te versterken’’, schrijft hij, ,,wil ik aanbieders van hypothecair krediet verplichten consumenten tenminste drie maanden voor het aflopen van de rentevastperiode te informeren.’’ Juist omdat dit in de praktijk ’sterk uiteen loopt’.

Financieel planner Felix Timmermans uit Heemstede (De Financiële Gids) is dat eens met de minister. Hij heeft zich vaak geërgerd aan de korte tijd dat mensen de tijd krijgen om te shoppen. Goed adviseren wordt dan lastig. Hij raadt mensen als Piet en Marianne zeker aan goed advies in te winnen, juist omdat hij uit de praktijk weet hoe de voorwaarden per bank of verzekeraar kunnen verschillen. ,,En neem de tijd’’, zegt hij. ,,Het verschil tussen bijvoorbeeld de aanbieders Woonfonds Hypotheken en de duurdere WestlandUtrecht Bank is een procent, maar dat maakt de eerste niet automatisch de beste keuze. Laat je dus goed voorlichten.’’

* Verzonnen naam

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.