Winterdip slurpt energie

Winterdip slurpt energie

Het duurt nog even voordat de winter echt op z’n retour is en we meer van het daglicht profiteren. Moe, lusteloos en ’s ochtends niet uit bed kunnen komen. Ruim een miljoen Nederlanders hebben last van een winterdip ook wel winterblues genoemd.

Dit is een milde vorm van een winterdepressie (zie kader). Mensen met een winterdip hebben in de herfst en winter last van vermoeidheid en een verminderd energieniveau. In december en januari voelt men dit het hevigst. De symptomen verdwijnen als de dagen weer langer worden.

Er is nog een andere remedie; met dagelijkse blootstelling aan fel kunstlicht (lichttherapie) kun je de hersenen wijsmaken dat het zomer is. Lichttherapie is overigens iets anders dan een zonnebankkuurtje, daarmee pik je alleen ultraviolet licht op.

Is de winterdip erg hardnekkig, dan kan er sprake zijn van een heuse winterdepressie. De Hersenstichting, maar ook het Fonds Psychische Gezondheidszorg adviseren daarom bij langer aanhoudende klachten contact op te nemen met de huisarts. Oorzaken

Er werd lang verondersteld dat onze biologische klok ontregeld raakt, als de dagen korter worden. Dat alleen al zou depressieve gevoelens tot gevolg kunnen hebben. Deskundigen trekken dit inmiddels in twijfel. Het is waarschijnlijker dat een optelsom van factoren tot winterblues leiden. Zonlicht – of beter het gebrek eraan – speelt beslist een belangrijke rol bij het ontstaan van de herfst- en winterblues. Wanneer de zon minder uren en minder intensief aanwezig is, maken we meer melatonine (slaaphormoon) aan. We slapen meer.

Bloedsomloop

Ook verminderde lichamelijke activiteit speelt een rol. Omdat we ’s winters minder vaak buiten bewegen (intensief, waarbij de bloedsomloop flink wordt gestimuleerd), worden de hersenen beperkter voorzien van zuurstof. Erfelijke- of omgevingsfactoren kunnen eveneens meespelen, meldt het Informatiepunt voor winterdepressiepatiënten. In sommige families komt de winterdepressie meer voor.

De plek waar je woont, hoeft niet per definitie van invloed te zijn, al komt de blues gemiddeld vaker voor waar de zon lange tijd niet schijnt. In de tropen heeft bijna niemand er last van. Ten slotte staat winterblues genoteerd in het lijstje welvaartsziekten. Vanuit de veronderstelling dat gezondheid maakbaar is, worden vage klachten sneller tot ziekte gebombardeerd.

Ook is juist bij dit soort klachten sneller sprake van beïnvloeding. Media-aandacht doet hetzelfde. Na het verschijnen van een artikel als dit, melden zich meer mensen bij hun huisarts met vermoedens van een winterdip.

Huisarts

Bij een behoorlijke winterdepressie kan de huisarts helpen. Bijvoorbeeld met antidepressiva of psychotherapie. Vaak zal lichttherapie worden voorgesteld, waarbij een kuur van vijf tot tien sessies voldoende is om klachten te verminderen. Gemiddeld duren sessies drie kwartier. Ze vinden bij voorkeur ’s ochtends plaats. In Finland wordt sinds enkele jaren onderzoek gedaan naar lichttherapie via oordopjes.

Uit de dopjes komt een intens licht dat een bepaald deel van de hersenen prikkelt. Hierdoor komen stofjes vrij die neerslachtigheid kunnen verminderen. Leefstijl Aan milde winterblues is zelf wat te doen. Klachten zijn te verminderen of misschien zelfs te voorkomen met een aangepaste leefstijl.

Beweging scoort het hoogst. Volwaardige voeding (vooral veel vette vis, rijk aan vitamine D) en eventueel aanvullende voedingssupplementen voor 50-plussers doen de rest. Alcohol is ter voorkoming van de winterdip niet handig. Ten slotte kan een speciaal weklicht helpen waarbij het licht langzaam steeds sterker wordt. Dit zorgt ervoor dat je ’s ochtends milder ontwaakt. Even lijkt het alweer zomer, alsof Moeder Natuur je wakker kust.

Lees hier de digitale editie



Volg ons