Zwitserse slaaptrein wordt hotel bij Sloterdijk

Zwitserse slaaptrein wordt hotel bij Sloterdijk
Harry de Boer bij zijn TrainLodge op Sloterdijk.
© foto Ella Tilgenkamp
Amsterdam

Vier Zwitserse slaaprijtuigen en een Belgisch bistrorijtuig vormen samen TrainLodge. Een nieuw uniek budgethotel met 132 bedden bij station Amsterdam-Sloterdijk.

Een locomotief aankoppelen en wegrijden is niet meer mogelijk. Het 150 meter lange spoor is namelijk niet aangesloten op de ernaast gelegen sporen. Om precies te zijn, een jaar geleden was dit een rommelige zandvlakte.

„Daarom is de gemeente Amsterdam ook zo blij met ons initiatief. Het zorgt voor verlevendiging van het kantorengebied Sloterdijk, waar overigens ook al steeds meer hotels, winkels en woningen in leegstaande kantoren komen”, verklaart Harry de Boer de toch bijzondere plek voor zijn hoteltrein.

De trein past ook mooi bij de oude tram die enkele jaren geleden al als horecavoorziening is geplaatst. Tussen de tram en de trein ligt alleen nog een gedenkplek voor de gemeentelijk projectleidster van Sloterdijk die met haar man en kind bij de MH17 aanslag om het leven kwamen.

Rommeltje

Om de rijtuigen staat nu nog een hek om verdere vernielingen te voorkomen. Binnen hangen de plafondplaten nog naar beneden, zijn de bedden nog niet opgemaakt, de douches nog niet af en is de bistro nog een rommeltje. Toch gaat over ruim een week de zaak toch echt open. Twee van de vier slaaprijtuigen en de bistro moeten dan klaar zijn. „We zijn al zo lang met dit project bezig, dat we nu ook eens geld moeten gaan verdienen.”

Harry de Boer is overigens geen horecaman en ook geen treinengek. Hij is ondernemer en liet jarenlang treinen naar de wintersportgebieden rijden. Alleen vier slaaprijtuigen, die voorheen reden tussen Zürich en Rome, waren zijn eigendom. De rest huurde hij.

Sloop?

Maar ook de Utrechtse ondernemer merkte dat de kosten voor dergelijke treinen steeds hoger worden. In Europa wordt de ene na de andere (auto)slaaptrein uit de dienstregeling gehaald. „Toen zat ik in 2009 opeens met die vier rijtuigen. Ik had er teveel geld in gestoken om ze naar de sloop te brengen. Maar wat dan? In Zweden had ik eens een low budgethotel bezocht in een trein bij een verlaten station. In Zweden zijn ze daar inmiddels mee gestopt, maar in Amsterdam zie ik meer kansen.”

Luxe is het niet. In iedere coupe slapen drie gasten boven elkaar. Er is wel een wasbakje, maar wc en douches alleen aan het begin van het rijtuig. „Echt voor budgetreizigers. We hebben ook al een Duitse school die met een hele klas komt. In de bistro serveren we snacks en ontbijt. Buiten komt nog een terras. Samen met mijn vrouw en enkele personeelsleden gaan we na vier jaar voorbereiding eindelijk aan de slag.”

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons