’Goldfinger’ revisited
Joost Prinsen
Intrigerend krantenbericht: Shirley Bassey zingt ’Goldfinger’ opnieuw. ,,Er zaten twee verkeerde noten in het origineel’’, aldus de zangeres. Bassey heeft het nummer wat lager ingezongen: ,,Ik vond het altijd verkeerd klinken en kreeg het nooit goed in mijn hoofd.’’ Maar nu klinkt ’Goldfinger’ eindelijk zoals zij het bedoelde.
Ons moeder zou gezegd hebben: ,,En gij geleuft da.’’
Eerst even een herinnering. Op een of ander jubileum van de omroep was La Bassey de hoofdact. Ik mocht daar ook wat zingen en zag vanuit de coulissen hoe zij tijdens de finale ’Goldfinger’ ten gehore bracht. Iemand had bedacht om tijdens het lied goudsnippers te laten neerdalen in een mooi lichtje. Rampzalig idee. Je moet bij zo’n uitpaklied nogal eens een hap adem nemen en dan sta je niet te wachten op een goudsnipper die in je keel verdwaalt.
Maar Shirley sloeg er zich dapper doorheen. Na afloop mocht ik haar de hand drukken: ,,So glad to meet you’’, zei ze.
Maar nu die nieuwe versie. Welke twee noten moeten hun biezen pakken? En hoe komt het dat Shirley die fouten nu pas ontdekt heeft terwijl ze met dat lied al vijftig jaar de boer op is geweest? En waarom wordt het lager gezongen? Die lang aangehouden hoge noot aan het slot ’He loves goooooold’ was toch het handelsmerk van dat nummer.
Vragen voor u misschien. Maar voor mij een weet. De zaak zit zo: Bassey brengt een nieuwe cd uit. En daar moet wat reclame voor komen. ,,Laten we ’Goldfinger’ als trekkertje er op zetten’’, zegt een jongen van de publiciteit. ,,Dat kan ik niet meer zingen want mijn stem is een paar noten gedaald’’, zegt Shirley. Maar van die nood wordt een deugd gemaakt. Shirley is vijftig jaar lang nooit helemaal gelukkig geweest met het origineel. Het zat niet lekker in haar hoofd, het moet lager gezongen en bovendien kloppen een paar noten niet! En dat gaan we op die nieuwe cd eindelijk recht zetten!
Tweede herinnering: Javier Guzman, dezelfde, wilde in mijn les op de Kleinkunst Academie per se ’Ne me quitte pas’ van Jaques Brel zingen. Ondanks mijn waarschuwing dat zo’n lied misschien te hoog gegrepen was. Ook na een aantal lessen lukte het hem niet. ,,Maar ik weet hoe dat komt’’, zei Javier, ,,de melodie van dat lied klopt niet!’’ De beste smoes die ik ooit van een artiest heb gehoord.
Maar Javier wordt nu met een neuslengte geklopt door Shirley Bassey: ,,Muziek van ’Goldfinger’ klopt niet! Foute noten moeten eruit en er moet lager gezongen worden!’’
’Hello Like Before’ heet haar nieuwe cd. Haast u naar de winkel!