Buren krijgen in Hoogkarspel exclusief kijkje in tunnelbak N23
Aannemer Heijmans en de provincie gaven zaterdagmorgen een geheel eigen invulling aan het begrip Burendag, door omwonenden van de ’tunnelbakken’ onder de Streekweg en de Binnenwijzend te trakteren op een uitgebreid ontbijt en een exclusieve rondleiding. In totaal 125 mensen kregen zo, meters onder het maaiveld bij de Streekweg, een beeld van het grote werk in hun ’achtertuin’.
Het is een van de grootste kunstwerken in het tracé van de Westfrisiaweg (N23). ,,Een huzarenstukje wat hier gebeurt’’, zei Bertus Nootebos, die namens de provincie projectmanager van de N23 is. Hij was blij met de opkomst. ,,Het is niet niks wat we hier in uw achtertuin doen.’’ De Drechterlandse wethouder George Besseling noemde het ontbijt een ’geweldig intitiatief’ en zei dat hij respect heeft voor de manier waarop de buurt omgaat met de overlast van stof en lawaai. ,,Als het echt te gek wordt trekt u aan de bel.’’
De tijden van de grote protesten, van ’Niet door het Lint’, zijn al geruime tijd voorbij. Bij de meesten, zeker degenen die zaterdag op de uitnodiging ingingen, is sprake van berusting. ,,Maar het blijft doodzonde’’, zegt Piet Schaper, die vlakbij de onderdoorgang aan de Streekweg woont.
Stiltegebied
Leida en Cor Oud, die aan de Binnenwijzend in Westwoud vlak bij de nieuwe weg wonen, hebben een deel van hun land aan de provincie verkocht. ,,Het was zo’n mooi stiltegebied’’, zegt Leida. ,,Ik heb nog nooit iemand gehoord die snapt waarom die weg zo moest komen te liggen, waarom het niet gewoon via Enkhuizen kon.’’ De grote vraag is hoe veel last ze straks hebben van de lichten van verkeer dat vanuit het zuiden uit de bocht komt of vanaf de Slimweg de Westfrisiaweg oprijdt. En hoe zit het met fijnstof? Cor: ,,Gelukkig is het vaak westenwind.’’
In de tunnelbak, mogen de omwonenden met helmen op en hesjes aan onder de Streekweg doorlopen. Waar het verkeer straks met 100 kilometer per uur voortraast horen ze van mensen van Heijmans dat de bakken eerst vol water stonden vanwege de opwaartse druk, dat er inmiddels een twee meter dikke laag beton als bodem ligt en dat het gieten van de betonnen wanden voorspoedig verloopt. Op het beton wordt straks de weg aangelegd, en nog dit jaar komt 4,5 meter daarboven het ’dak’ op de tunnel, aan weerskanten van het dorpslint. De omwonenden hebben inspraak gekregen over de inrichting van de tunneldekken. Volgens wethouder Besseling komt er bij de Streekweg gras en wordt het bij de Binmnenwijzend meer tuinachtig.
Na de rondleiding zijn de dorpelingen positief. ,,Leuk om het eens van de andere kant te bekijken’’, zegt er een. ,,Leuk initiatief’’, zegt ook Piet Schaper. Het zal stil zijn in de buurt, zegt zijn broer Nico, die tegenover hem woont. Ze zijn wel bang voor trillingen door het weghalen van de damwanden. Het in de grond drijven ervan veroorzaakte destijds overlast en bij sommigen schade. ,,Kunnen ze niet de bovenkant er af branden en de rest laten zitten?’’, vraagt Piet zich af. ,,Onder het grondwater roest het niet.’’
Barry de Gier van Heijmans vertelt later waarom dat niet kan. ,,Om economische redenen en ook omdat het in dit land niet gebruikelijk is na een werk dingen in de bodem achter te laten.’’ Heijmans verwacht bij het trekken van de damwanden minder trillingen te zullen veroorzaken. ,,We doen alles om binnen de wettelijke kaders te blijven.’’