'Niet of slechts deels geld ontvangen'
Marcel Kikkert van Vallenduuk Advocaten in Zaandam en Haarlem kent zeven Zaanse uitkeringsgerechtigden die dit jaar bij Daily Work in Heerhugowaard een zesmaandencontract tekenden, maar beweren niet of slechts deels geld te hebben ontvangen.
Een van hen, Judith Lattig uit Zaandam, toont het contract dat ze op 7 maart sloot met Daily Work-directeur Aurel Bendter. Ze had in januari bij de zogeheten matchingsunit van Zaanstad gereageerd op de ’baan van de maand’: horecamedewerker. Maar Lattig moest in april onder meer werken als telefoniste van een nieuwe thuisbezorgtaxi in Heerhugowaard. Vijf collega’s waren bestuurders. ,,Er kwamen niet meer dan vijf bestellingen per dag, de bestuurders moesten ’hangen’ op de parkeerplaats en wachten op mijn telefoontjes voor de bestelling. En ik zat van drie uur ’s middags tot tien uur ’s avonds alleen op kantoor.’’
Ze werd er letterlijk ziek van. ,,Toen kreeg ik maar 150 euro per week, en mijn ziektewetuitkering ging naar meneer Dam (Machiel Dam, van Daily Work, red.). Dat was 975 euro per maand, waarvan ik maar 600 euro zag. Ik kwam financieel heel erg in de problemen.’’ Ontslag nemen was geen optie. ,,Want dan kon ik geen uitkering meer aanvragen.’’
Kale kip
Lattig is bang wegens schulden ook haar woning kwijt te raken. Volgens haar heeft ze nog 4500 euro te goed van Daily Work. Uiteindelijk kwam ze met enkele ’medeslachtoffers’ in contact en advocaat Kikkert. Die kans zag op succes, maar de zaak toch niet aannam: de cliënten zijn met te weinig om gezamenlijk zijn onkosten te kunnen betalen en Daily Work is te ’ondoorzichtig’ om schade te kunnen verhalen. ,,Dan heb ik een vonnis, maar óók een kale kip die ik niet kan plukken.’’
Kikkerts collega in Utrecht, Jasper de Waard van Sprengers Advocaten, heeft een grotere groep slachtoffers: ,,In augustus kreeg ik elf mensen binnen, er komen er nóg vier. Het zal gaan om circa 30.000 euro die deze mensen niet van Daily Work hebben ontvangen.’’ Hij stuurde al een dagvaarding naar The 5 Daily Work aan de Texasdreef in Utrecht. ,,Ze hebben meteen acht weken uitstel gevraagd. Dat mag, maar is wél ongebruikelijk. Ik hoop deze maand op een inhoudelijk antwoord van directeur Dam.’’ De Waard komt wél in actie. ,,De groep is groter, dus zijn de kosten beter te delen. Ik vrees ook een ’kale kip’, maar het gaat mij om de gemeente Utrecht. Die brengt hen eerst in contact met Daily Work en vervolgens is er geen hulp. Zijn ze niet toe gedwongen, maar ik vind: je hebt een morele plicht.’’
Checken
Dat vindt Zaanstad ook. De gemeente checkt ’in de regel’ of bedrijven geregistreerd staan bij Stichting Normering Arbeid. Een werkgever krijgt subsidie indien hij, zoals in dit geval, mensen uit de bijstand in dienst neemt. ’Helaas komt het sporadisch voor dat een bedrijf niet werkt zoals we willen.’ Zaanstad is gestopt met Daily Work ’en we helpen de mensen bij eventuele (financiële) problemen die zijn ontstaan.’’ Het betreft 25 gedupeerden. Het gebaar van Zaanstad was voor advocaat Kikkert extra reden om de zaak niet naar de rechtbank te brengen.