Blaricum is geen Utrecht

Ed Brouwer

Sylvia Brons is ten einde raad als ze contact met ons zoekt. Ze vecht tegen Connexxion en het lijkt een veelkoppig monster. Gelukkig weten we het monster te temmen!

Brons ging in de slag met Connexxion vanwege teveel afgeschreven bedragen van haar OV-chipkaart. ,,Ik reis met buslijn 150 van Blaricum Carpoolplaats naar Almere Stadhuisplein. Deze lijn komt vanuit Utrecht en plots bleek mij dat bij het inchecken op halte Blaricum Carpoolplaats door het systeem de incheckplaats Utrecht Rijnsweerd werd genoteerd. Het ritje Utrecht-Almere is heel wat duurder is dan het ritje Blaricum-Almere. Toen ik deze fout ontdekte, bleek dat er al sprake was van een te hoge afschrijving. Ik heb Connexxion daar op 31 januari van in kennis gesteld en verzocht om restitutie voor alle keren vanaf 31 juli 2013.

Van alle claims van Brons werd er eentje gehonoreerd. Reden: de gegevens van de andere keren konden niet teruggehaald worden uit het systeem. ,,Maar 31 juli was wél toegekend en de rest betrof keren daarna.’’ Tot overmaat van ramp ging het in februari nog een keer mis en werd weer de verkeerde incheckplek genoteerd door de computers van Connexxion. Naast het geld van de afschrijvingen (totaal bijna 40 euro en de belkosten) gaat het Brons ook om de onwetendheid bij andere reizigers. ,,Als je met een niet-persoonlijke kaart reist en je saldo dus niet kunt checken, zal het je nooit opvallen dat Connexxion meer afschrijft dan dat je verreist.’’

Hendri Beltman van Connexxion kan zich erg goed voorstellen dat mevrouw Brons boos is. ,,Laat ik het zo zeggen: de communicatie verdient van onze kans niet de schoonheidsprijs. Op grond van de privacywetgeving mag een vervoerder die rit- en betalingsgegevens tot slechts twee maanden na dato inzien. Om die reden hebben we mevrouw Brons gevraagd om ons een overzicht van haar ritten en afschrijvingen te sturen. Dat hebben we helaas nooit ontvangen.’’ Na onze tussenkomst heeft Connexxion mevrouw Brons schadeloos gesteld, excuses gemaakt en een bloemenbon aangeboden.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.