Helderse bierbrouwer Tommie Sjef Koenen heeft bierproductie verdubbeld

Helderse bierbrouwer Tommie Sjef Koenen heeft bierproductie verdubbeld
De 23-jarige Tommie Sjef Koenen uit Den Helder in zijn bierruimte. ,,Mijn bier moet exclusief blijven.’’
© Archieffoto
Den Helder

Het nieuws dat hij door de gerenommeerde bierwebsite RateBeer is verkozen tot een van de tien beste nieuwe bierbrouwers ter wereld lijkt langzaam te zijn ingedaald bij de 23-jarige Tommie Sjef Koenen. ,,Ik krijg veel positieve reacties en daardoor word ik enkel enthousiaster over mijn eigen bier’’, zegt de jonge bierbrouwer uit Den Helder.

Op de beoordelingswebsite Untappd.com staat hij al een tijdje bovenaan bij de Nederlandse bierbrouwers. Koenen krijgt gemiddeld 3,9 van 4 sterren; ruim 3700 mensen hebben daar hun beoordeling achtergelaten. Nu staat hij dus ook in de ranglijst van beste nieuwe brouwers ter wereld met een gemiddelde van 98 van de 100. In de top tien staan vooral Amerikaanse brouwerijen. ,,Heel bijzonder dat ik er tussen sta, vooral omdat RateBeer in de Verenigde Staten erg groot is. Daarbij zijn er sinds 2015 er zo’n 6500 nieuwe brouwers bijgekomen. Ik had het dus echt niet aan zien komen.’’

Aanvragen

Koenens bier heeft een fruitige, zure smaak (’het is een huwelijk tussen bier en wijn’). Hij heeft de afgelopen dagen al diverse nieuwe aanvragen van importeurs gekregen. ,,Ik denk een stuk of zeven, acht. Maar op dit moment kan ik nog niet op hun verzoeken ingaan. Zij vragen meerdere pallets bier, terwijl ik nu met moeite één pallet kan exporteren. Bovendien moest ik hiervoor ook al importeurs afwijzen.’’ Om toch enigszins aan de vraag te kunnen voldoen, gaat hij zijn bedrijf uitbreiden. ,,Ik wil graag meer mensen bereiken met mijn bier, maar ik wil niet in één keer heel groot worden. Het moet langzaam groeien. ’’ De eerste stap richting uitbreiding heeft Koenen al gezet: hij zit sinds december in een grotere loods, waar tien keer zoveel bier in past. Koenen: ,,Ik heb mijn productie verdubbeld. Vorig jaar produceerde ik tienduizend liter bier en ik verwacht in 2017 zo’n zeventigduizend liter te leveren.’’ De opbrengsten van zijn ’crowdfundingsactie’ - hij verkoopt in gelimiteerde uitgave bierflessen van 1,5 liter - gebruikt hij om te investeren in biervaten en apparatuur. Toch moet het biermerk exclusief blijven, vindt Koenen. ,,Ik vind het belangrijk dat mijn bier op mooie plekken komt, en niet in elke willekeurige supermarkt.’’

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Lees hier de digitale editie



Volg ons