Circuitversie Nissan Leaf op komst

© HSPublicity

Nissan noemt hem Leaf Nismo RC, waarbij de laatste twee letters staan voor ‘Racing Competition’. In tegenstelling tot de Leaf heeft de circuitversie slechts twee deuren. De body van de Nismo RC is opgebouwd uit koolstofvezel, zodat de race-Leaf veertig procent lichter is dan de Leaf van de productielijn. Ook is de auto zeventien centimeter breder dan de Leaf voor de openbare weg. In combinatie met sportievere wielophanging zijn de rijeigenschappen geoptimaliseerd voor het circuit.

De elektrische aandrijflijn is aan een krachtkuur onderworpen en produceert nu een vermogen van 80 kW en een trekkracht van 280 Nm. De Nismo RC sprint in 6,85 seconden naar de 100 km/uur en de topsnelheid is begrensd op 150 km/uur. Omdat de sportauto voorzien is van de 24 kWh lihium-ion-accu van de LEAF is de actieradius beperkt. In een race zou de Nismo RC in 20 minuten een volledig opgeladen accupakket leegrijden. Nissan stelt dat de accu met behulp van een snellaadstation in 30 minuten voor 80 procent opgeladen kan worden. Nissan erkent echter dat dit voor een echte competitie nog lang niet snel genoeg is.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.