Ruzie bij Charlie Hebdo [video]

© AFP

1 / 2
Fokke Zaagsma
Parijs

De kas is vol, het redactielokaal leeg en de beloofde vernieuwing blijft uit. Een jaar na de brute aanslag op de redactie zit Charlie Hebdo nog in de lappenmand.

Vlak voordat de gebroeders Kouachi hun profeet kwamen wreken op de redactie van Charlie Hebdo, deed toenmalig hoofdredacteur Charb nog een wanhopige oproep. Hij had geld nodig, want het magazine had slechts 8000 abonnees, verkocht maximaal 30.000 losse nummers in de kiosk en zat voor tienduizenden euro's in de schulden.

Wrang genoeg kwam het met die financiële problemen snel goed na de aanslag. Het aantal abonnees nam toe tot 200.000, via de kiosk gingen er soms wel 750.000 exemplaren van de hand. Verkoop en giften samen zorgden voor inkomsten van maar liefst 30 miljoen euro in het rampjaar.

Dat fortuin bracht ook problemen met zich mee. Al snel beklaagden redactieleden zich over de ondoorzichtige manier waarop het werd beheerd. Ook ontstond er ruzie over de financiële constructie nu er zoveel geld in de kas zat. Redacteuren wilden de aandelen hoofdelijk verdelen, maar tot ontevredenheid van velen bezit de nieuwe hoofdredacteur Riss nu twee derde van het kapitaal.

Bijna dood

"Charlie Hebdo moet veranderen", zegt mediadeskundige Patrick Eveno, professor aan de Parijse Sorbonne-universiteit. "Het blad was niet voor niets op sterven na dood. Het merendeel van de nieuwe abonnees werd lid uit solidariteit. Die abonnementen lopen deze of volgende maand op hun einde, en het is de vraag of die allemaal zullen worden verlengd."

Ook als het aantal abonnees slinkt, heeft het blad een flinke financiële buffer. Die moet volgens Eveno worden ingezet voor het aannemen van nieuwe tekenaars. "Maar dan nog is het lastig. De oude garde was heel goed op elkaar ingespeeld, het duurt even voordat nieuwelingen weer één geheel vormen."

Die hernieuwde redactie moet zich op de lijn van het blad bezinnen, zegt Eveno. "Satire is een genre uit de negentiende eeuw, dat nu veel concurrentie heeft gekregen. Persiflages zien we tegenwoordig ook op televisie en in radioshows. Op papier moet het genre opnieuw worden uitgevonden."

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.