Dikke zwarte cijfers

Martin Overbeeke

De regen spoelt over de weg. De radio meldt stilstaand verkeer tussen Muiden en Almere, de vertraging is meer dan een uur. Ik bevind me ergens tussen Dordrecht en Gorinchem. Het verkeer kruipt voort, maar het kan dus veel erger. Een mooi moment om mijn ontmoeting met Peter, een bedrijfsarts en Frits, werkgever van een middelgroot bedrijf, te overdenken.

We hadden die middag gesproken over ziektepreventie en gezondheid. Niet dat het ziekteverzuim bij het bedrijf van Frits nu zo hoog was, maar als een goed ondernemer, keek Frits vooruit. ,,Ik word ouder”, zei hij, ,,en mijn mensen ook. De pensioenleeftijd stijgt en mijn mensen moeten fit de eindstreep halen.” Mooi gezegd, maar ik kende Frits goed genoeg om te weten dat hij, weliswaar een sociaal hart heeft, maar ook, om in zijn woorden te spreken, ’houdt van dikke zwarte cijfers onder de streep’.

Verschillende voorstellen waren gepasseerd, van gratis fruit, fitness abonnement, medische check-up, vergoeden van een diëtist en fysiotherapeut tot aan een training om rook- en alcohol verslaving aan te pakken toe. Een breed programma. Peter, de bedrijfsarts, had de kosten en baten in kaart gebracht. Frits was snel over de streep toen hij zag wat arbeidsongeschiktheid kost. Frits vertrouwde zijn mensen en dat kreeg hij terug. Als er iemand ziek wordt, is er geen twijfel aan de ziekmelding, maar wordt er met zorg gereageerd.

Het kan ook anders, zoals bij de zorgorganisatie waar Lian werkt. Zij voelde zich al een tijdje niet goed, maar liet haar cliënten niet in de steek. Het ging goed mis toen ze haar auto in de vangrail parkeerde. Een complete black-out, auto total-loss en een enorme file op de A6. Ze was er heelhuids vanaf gekomen. Haar huisarts had haar dringend doorverwezen naar een specialist en verboden auto te rijden. Toen ze zich een dag later ziek meldde, werd ze gesommeerd om zich onmiddellijk bij de bedrijfsarts te melden. Dat ze niet mocht rijden was haar zaak, ’dan regel je maar wat’, werd er gezegd.

Vervoer was niet zo maar geregeld en dat resulteerde in een sommatie om met spoed bij de arbodienst te komen op straffe van. Op straffe van wat bleef vaag, maar de dreiging was duidelijk. Toen ze zich de andere dag bij een bedrijfsarts meldde, kreeg ze het advies zich zo snel mogelijk onder behandeling van een specialist te stellen en vooral niet te reizen. En een verzoek een machtiging te tekenen om medische informatie bij de huisarts op te vragen.

Als ik een dergelijk verhaal hoor moet ik denken aan Frits die heel goed begrijpt dat je alleen ’dikke zwarte cijfers onder de streep’ krijgt met goede arbeidsomstandigheden en vertrouwen in je mensen. Managers die menen met sancties en repressie het ziekteverzuim te beperken, krijgen te maken met files en stilstand. En waar dat toe leidt kunnen we dagelijks in de krant lezen.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.