Het gemak van rijden op stroom

© HSPublicity

Klepje open, laadkabel aansluiten en klaar! Via het stopcontact in de garage laden we de accu van de Nissan Leaf in de nacht weer op.

Als we de volgende morgen starten, laat de computer weten dat we 167 kilometer kunnen rijden voordat we de accu opnieuw moeten opladen. Dat baseert de computer op het gemiddelde verbruik van eerdere ritten. Maar ga je de snelweg op, dan stijgt het stroomverbruik flink en haal je minder kilometers. We hebben de accu tijdens de test echter nooit voor meer dan de helft leeggereden.

Rijden is een heel bijzondere ervaring: geen motorgeluid, geen trillingen, helemaal niks. De Nissan Leaf rijdt stiller dan een kostbare limousine. De trekkracht van de elektromotor is altijd maximaal, dus de Nissan is lekker rap. Die mix van comfort en soepele prestaties is uniek. Hoe hard de auto ook gaat, de motor is onhoorbaar.

De prijs van de Nissan Leaf bedraagt 34.990 euro. De auto is wegenbelastingvrij en aan stroom kost hij maar een paar eurocent per kilometer. Zakelijk Leaf-rijders treffen het ook: die zijn de komende jaren volledig vrijgesteld van fiscale bijtelling.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.