Mazda’s regeneratieve remmen 2.0

© HSPublicity

Regeneratief remmen en opslag van de teruggewonnen remenergie in de accu, kennen we al, maar Mazda ontwikkelt een ‘versie 2.0’. Mazda noemt het ‘i-ELOOP’ (intelligent energy loop). En in plaats dat een accu dient als opslagsysteem, maakt Mazda nu gebruik van een condensator.

Die heeft in vergelijking met een accu als voordeel dat hij sneller opgeladen en ontladen kan worden. Bovendien is een condensator beter bestand tegen slijtage. Net als bij de conventionele systemen, zet ook dit systeem bewegingsenergie die vrijkomt bij het remmen om in elektriciteit om later weer te gebruiken voor bijvoorbeeld de climate control, het audiosysteem en tal van andere elektrische componenten. Mazda meldt dat i-ELOOP het verbruik maximaal tien procent reduceert. Het systeem verschijnt in de loop van volgend jaar op bijvoorbeeld de Mazda CX-5.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.