Duidelijkheid voor consumenten

Nederlandse consumenten worden straks beter beschermd bij de aankoop van producten en diensten, ook in het buitenland. De ministerraad heeft ingestemd met het omzetten van een Europese richtlijn over dit onderwerp in Nederlandse recht.

In diverse lidstaten lopen de regels voor consumenten uiteen. Daardoor is het onduidelijk of consumenten in een andere lidstaat dezelfde bescherming genieten. De verschillen in regels belemmeren ook de bedrijven die hun producten en diensten in het buitenland willen aanbieden. Vandaar de nieuwe richtlijn.

De termijn waarbinnen je kunt afzien van een aankoop is straks hetzelfde in alle landen van de EU. Verder moet de verkoper de consument duidelijkheid bieden over bijvoorbeeld de contractduur en de eventuele bijkomende kosten. Nieuw is ook dat het risico voor beschadiging en verlies pas overgaat op de koper na ontvangst van het product. Ook bevat het wetsvoorstel een regeling voor het geval de verkoper te laat levert. Er komt een einde aan de zogeheten ‘stilzwijgende instemming’ voor aanvullende diensten of aankopen. Bijvoorbeeld het online boeken van een buskaartje, waarbij ook – tegen betaling – een aanvullende maaltijdservice aan de consument wordt aangeboden en waar alvast het hokje, waarmee de maaltijdservice wordt geaccepteerd, is aangevinkt. Deze praktijk is niet langer toegestaan. Er moet sprake zijn van duidelijke instemming met het aanbod, zoals door een (elektronische) handtekening of het intypen van de woorden ‘ik ga ermee akkoord’. Verder zijn overeenkomsten die telefonisch worden aangegaan, pas geldig als ze door de consument schriftelijk of via de e-mail zijn bevestigd. Daarvan is de levering van elektriciteit, water, gas en stadsverwarming een voorbeeld.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.