Klant met spijt kan geld retourpinnen

Ron Amesz

Klanten die een artikel terugbrengen kunnen in de loop van dit jaar het retourbedrag in de winkel laten terugstorten op hun rekening. Hiermee moet de veiligheid voor winkeliers en consumenten worden vergroot. Dat laat de Betaalvereniging woensdag weten.

Alle pinpassen zijn geschikt voor het retourpinnen, zegt de vereniging. Voor het retourneren moet de bankpas in de betaalautomaat in de winkel worden gestoken, zodat de winkeliers een retouropdracht kunnen invoeren. Klanten krijgen een bewijs mee, en de volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op hun rekening.Voorwaarde is wel dat de oorspronkelijke aankoop ook is gedaan met een pinpas. Terugstorten kan echter wel met een andere pas dan waar de aankoop mee is gedaan. Contante betalingen of spullen die zijn gekocht met cadeaubonnen, tegoedvouchers of iDeal komen niet in aanmerking.Het retourpinnen wordt geïntroduceerd op verzoek van winkeliers, zodat zij minder contant geld in de kassa hoeven te houden. Of de dienst landelijk beschikbaar wordt, is aan de winkeliers. "Zij kunnen ervoor kiezen het al dan niet aan te bieden", aldus een woordvoerder van de Betaalvereniging. Ondernemers hoeven geen nieuwe betaalterminal voor de dienst aan te schaffen.De Rabobank introduceert het retourpinnen woensdag als eerste bij de tachtig winkels van Score. In de loop van het jaar volgen in ieder geval ook ondernemers die klant zijn van de betaaldiensten van ABN AMRO en ING. Naar verwachting volgen later ook de andere banken die betaaldiensten aanbieden aan winkeliers.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.