Ontwerpen voor Hema is best sexy

Ontwerpen voor Hema is best sexy
Moam voor Hema: Martijn Nekoui met zijn ontwerpers Dewi Bekker, Julie de Ruijter en Tess van Zalinge. De vierde designer, Sanne Faber, ontbreekt. Foto Ella Tilgenkamp
Amsterdam

Heel wat belangrijke modeketens willen met de culturele entrepreneur Martij Nekoui werken sinds hij als Amfi-student in 2012 voor zijn afstudeerproject grote namen als Viktor & Rolf wist te overtuigen dat zij een bijdrage moesten leveren aan zijn expositie. Maar de jonge 'brander' koos voor Hema.

Martijn studeerde ’branding’ en ontdekte dat de geschiedenis van de Nederlandse mode behoorlijk onderbelicht blijft. ,,Als ik aan een leeftijdsgenoot vraag: ’Ken je Mac & Maggie’ dan antwoorden ze dat het waarschijnlijk een nieuwe snack bij McDonald’s is.’’

Klassiekers

Voor wie het niet (meer) weet: het oer-Hollandse kledingmerk was voor jongeren die trendsetters in de mode wilden zijn, maar daarvoor de portemonnee niet hadden helemaal hét. ,,Juist, de voorloper van H&M. Wil je in de toekomst iets betekenen in de modebranche, moet je je klassiekers kennen. Daarom wil ik jong en oud met elkaar in verbinding brengen.’’

MOAM, MOde-AMsterdam doopte Martijn zijn afstudeerproject waarbij hij grootheden van de Nederlandse kunst en cultuur liet samenwerken met jong talent. Met elkaar vertaalden ze de modegeschiedenis in een aantal zinnenprikkelende eigentijdse ontwerpen in een tentoonstelling waarmee Martijn Nekoui hoge ogen gooide.

Zo heeft hij een mooi platform voor de toekomst gecreëerd. Dankzij hem draagt de modetop de komende jaren zijn kennis over aan jonge ontwerpers die ’leren door te doen’.

Op die manier wordt nu ook gewerkt aan de collectie die MOAM voor Hema maakt. Het ontwerpteam dat Martijn heeft samengesteld (,,Met talentvolle jonge mensen die dankzij dit concept gelukkig hun vak kunnen uitoefenen en niet als vakkenvullerr hoeven te werken’’) wordt begeleid door de coaches: Peter Leferink (hoofddocent fashion & design en creative manager van Individuals, het modelabel van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI)), stylist Frans Ankoné, Mariette Hoitink van het toonaangevende modebureau HTNK, de ontwerpers Frans Molenaar en Claes Iversen, Supertrash-eigenaar Olcay Gulsen en Jildou van der Bijl en Iebele van der Meulen van Linda Magazine.

Linda

,,Je begrijpt natuurlijk wel dat ik heel blij ben met de samenwerking met Linda. Iedereen houdt van dat blad. En Linda de Mol is natuurlijk de perfecte Hema-vrouw. Eigenlijk ontwerpen we voor haar.’’

Volgens hem is het voor de vier ontwerpsters die hij voor Moam voor Hema heeft uitgekozen heel leerzaam. ,,Ze moeten nu voor echte vrouwen ontwerpen. Niet voor een superslank, lang model. Bovendien moet het bij Hema passen. Hema is een merk dat niet overhyped maar wel goed is. De basisproducten zijn mooi en goed. Dus dat moeten we in de collectie vertalen. Eenvoudig en toegankelijk maar fraai in afwerking en belijning. Fashion op maat gesneden voor de Nederlandse consument. Dat je met een paar basics lekker kunt doorcombineren is natuurlijk ook echt Hema. De blouse die we hebben bedacht, toont op de zwarte kokerrok keurig en zakelijk maar op een spijkerbroek vlot en energiek.’’

Hij haalt een lang zwart colbert ui het rek: ,,Een droom voor elke vrouw. Dit accentueert alles wat mooi is en camoufleert je probleemgebied.’’

In september hangt de seizoenloze collectie in de rekken. Uiteraard nadat Martijn Nekoui voor een grootse introductie heeft gezorgd.

En daarna? ,,Dan hoop ik dat deze talentvolle modeontwerpers verder kunnen in hun vak. De vorige editie leverde vijf van de acht ontwerpers daadwerkelijk een baan in de mode-industrie op.’’

Lees hier de digitale editie



Volg ons