Scheepsjournaal Eendracht 2: Vermoord door de scheepsarts

Leander Mascini

Wat ronkt daar onder mijn  bed. De watermaker. Maakt zoet water uit zeewater. Scheepswerktuigkundige Alfred Zorge heeft het lawaaiapparaat aangezet. En toch kun je best slapen op dat sonore gedreun. We verbruiken een kuub of 5 water per dag, dus die watermaker blijft wel aanstaan.

Wat doe je met een vlak zeetje? Dan kun je de Eendracht soppen, wat roest bikken, paar roestplekjes bijwerken zodat het schip er volgende week bij Sail Amsterdam gelikt uitziet. Of zwemvesten controleren en repareren. Van die dingen die wel eens moeten, maar die je niet doet als je kunt zeilen.

Of je doet een moordspel. Iedereen krijgt opdracht iemand op een bepaalde plek met een bepaald wapen te vermoorden. Ik moet Sander om zeep helpen op een bank aan stuurboordzijde. Moordwapen: een rol vuilniszakken. Dat wapen vind ik in een schoonmaakkast. Nu Sander nog.

Er zijn er twee in de rode wacht. Wie is welke Sander?

Je kunt natuurlijk ook wat nuttigs doen. Oefenen met de Jason's Cradle, een soort net waarmee je drenkelingen aan boord kunt hijsen.

Bootsman Annemieke Smit legt uit hoe het werkt. Hoe zij aangelijnd in een overlevingspak dan te water moet om de drenkeling in de cradle

(=wieg) te duwen en dan aan boord te laten takelen. Daar kan scheepsarts Kim Goede uit Aalsmeer zich over het slachtoffer buigen.

Even later volgt Kim me naar het dagverblijf. Hij weet wie ik moet vermoorden en waarmee. Lachend pakt hij een scheepstoeter en tikt me er mee aan. Ik blijk zijn moordslachtoffer te zijn. Ben ik verdorie vermoord door de scheepsarts! Morsdood. Maar aan dek vind ik plots briefjes met nog een moordopdracht. Scheepskok Johan om zeep brengen met een fender (stootwil) in de theetuin op het achterdek. Die blijkt machinist Alfred te zijn verloren. Samen vermoorden we even later de scheepskok.

Boven de Wadden hebben we het tij tegen en we stomen langzaam om brandstof te sparen. De Eendracht is gemaakt om te zeilen, maar die wind komt maar niet. We kunnen wel wat oefenen. Met lieren en de bakstag. ,,Heb respect voor de lijnen. Dit is heel anders dan lieren en lijnen op kleinere schepen'', zegt kwartiermeester Brechtje Bakker.

Op zo'n bakstag kan soms twee ton kracht staan, vertelt bootsman Tijs van Dam. Vaste bootsman op de Eendracht. Vorig jaar verruilde hij zijn baan als contractmanager wegenonderhoud bij Rijkswaterstaat voor het zeemansbestaan. Acht maanden per jaar op zee en geen seconde spijt.

Die wind die wil maar niet komen. Helgoland komt steeds dichterbij.

Maar dat wordt het niet, vertelt schipper Bernt Koning. De haven is vol. De nieuwe bestemming wordt Cuxhaven, in de monding van de Elbe.

Ook mooi.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.