Tweerichtingsverkeer Noorderstraat: korter, maar niet sneller

Redacteur Alkmaar
Alkmaar

Wel korter en ’logischer’, niet sneller. Het college wil halverwege dit jaar het tweerichtingsverkeer herinvoeren op de Noorderstraat. Zo ontstaat een ’binnenring’ zonder omrijden. Verkeersonderzoek toont echter aan dat de doorstroming op Overstad hierdoor niet verbetert.

Dat komt door de vrij dicht bij elkaar liggende kruispunten van de Helderseweg en het Huiswaarderplein. Daar is het nu én in de toekomst erg druk. Het tweerichtingsverkeer op de Noorderstraat verandert daar niets aan. Tegelijk met de reconstructie van de Noorderstraat, wordt de kruising Noorderstraat-Noorderkade aangepast. Verkeer op de Noorderstraat krijgt voorrang op dat van de Noorderkade. Op de langere termijn wordt een deel van de Noorderkade tussen de kruising met de Pettemerstraat en de Tesselsebrug autovrij.

Onderzoek moet uitwijzen wat er op de iets langere termijn nog nodig is. Zo zal er waarschijnlijk een grondige verbouwing van het Huiswaarderplein nodig zijn en moeten mogelijk ook andere kruispunten op Overstad nog worden aangepast. Veel van de nog uit te voeren werkzaamheden hangen samen met de ontwikkeling van een nieuw winkelcentrum op de plek van Klerq, de vroegere Ringersfabriek. In 2013 wordt het nieuwe ’Ringers’ in gebruik genomen, denkt eigenaar MAB. Het bestaande parkeerterrein verdwijnt, er komt parkeerruimte op het dak van het winkelcentrum.Onderzoek komt er ook naar het omdraaien van de rijrichting op de Kanaalkade, een idee dat uit de koker van de Alkmaarse ondernemers komt. De ondernemers zien dit als de ’een na beste oplossing’. De beste is volgens Ondernemend Alkmaar: tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade. Maar dat staat dan weer haaks op de toekomstvisie van het college op de Kanaalkade.

Meer nieuws uit Alkmaar

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.