Stevige opmars van De Boer

Robbert Minkhorst
Alkmaar

De Boer Structures, wereldwijd marktleider in het leveren van tijdelijke onderkomens bij (grote) evenementen, heeft een bijzonder goed 2015 achter de rug. Het bedrijf verwacht om die reden ook veel van het lopende jaar.

De netto winst werd ruim verachtvoudigd. Na 2014 (400.000 euro) volgde een veel prettiger boekjaar (3,4 miljoen euro). De omzet steeg met bijna een kwart naar 72,5 miljoen. De groei dankt De Boer vooral aan uitbreiding in het Midden-Oosten en aan kostenbeheersing. ,,Een prima resultaat’’, vindt directeur Arnout de Hair.

Zulke forse verschillen roepen wel de vraag op of het in 2015 nu uitzonderlijk goed ging, of daarvoor zo slecht. ,,Het is een combinatie’’, geeft De Hair aan. ,,We hebben in het verleden niet al te beste cijfers geschreven - dat is bekend.’’

Om die reden voerde de onderneming vanaf 2012 ook kostenbesparingen en bezuinigingen door. Daar worden ’nu de vruchten van geplukt’.

Toch had de spurt die De Boer nu heeft gemaakt, al eerder moeten beginnen, vindt De Hair. ,,De winst van 400.000 euro uit 2014 was zeer teleurstellend. Er is dat jaar door iedereen heel hard gewerkt om tot betere prestaties te komen. Daar waren we ook absoluut niet tevreden over.’’ Het leidde ertoe dat De Boer opnieuw ’met de stofkam’ door het bedrijf ging.

De Boer Structures is vooral bekend van bijzondere evenementen als muziekfestival Lowlands en grote sporttoernooien, waarvoor het de accommodaties levert. Dat gebeurde in Nederland recent bij de WK’s hockey (2014) en beachvolleybal (2015). Daar kwamen afgelopen jaar ook de Europese Spelen en de Formule 1 in Bakoe bij. Het bedrijf verzrogde verder de ’hospitality’ bij de start van de Tour de France in Utrecht, de G7 top in Duitsland en de nationale feestdag van Qatar.

Volgens ceo De Hair wordt 2016 een nog rooskleuriger jaar. De Boer Structures wil minder afhankelijk worden van de (Europese) seizoenen en evenementen en blijft zich daarom profileren op de markt in het Midden-Oosten. De orderportefeuille was eind 2015 al verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. ,,We mikken op een omzet van 85 miljoen, 66 miljoen daarvan is al binnen aan opdrachten. Dus dat zou moeten lukken.’’

In het verlengde daarvan zou ook de winst verder moeten toenemen, aldus De Hair, en in 2016 uit moeten komen op ’vier à vijf miljoen’.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.