Big Balls

Ronald Massaut

Ik koop nooit vuurwerk. Heb er ook niets mee, al kijk ik na middernacht wel naar de vuurpijlen die een ander heeft gekocht.

Toch valt mij de dikke verkoopfolder op, die op de deurmat ligt. Al doorbladerend gaat er een geheel nieuwe wereld voor mij open. Vuurwerk is mannenwerk en vuurwerk is big business. Daar hoort blijkbaar ook vette reclame bij.

Nooit geweten dat er complete series bestaan als Grand Prix, Royal Class, Pyroshopper of Old Dutch. En dan de namen van die cakeboxcen, want zo heten ze. Old Dutch heeft type Driftkikker, Struikrover of Zenuwlijer (59 euro). Royal Class is al wat heftiger met namen als type Alcatraz (59 euro), King Cobra en Hercules (139 euro). Pyroshopper pakt echt goed uit met Boot Camp, Punk Rocker of Big Momma (99 euro). Op de doos van merk Testosteron (129 euro) staan drie wulpse jonge vrouwen afgebeeld die wat weeïg om een heel fout mannetje heen hangen. Oh, dus zo doe je dat; gewoon vuurwerk afsteken!

Met het stijgende verwachtingspatroon stijgt ook de ranzigheid van de verkooppraat. Zoals bij pakket Pamela: ,,Bij Pamela denken wij aan grote ... bommen!’’ Bij Nympho gaat de tekstschrijver verder los. ,,Deze gewillige lady laat je alle hoeken van de straat zien.’’ Ben jij oudjaarsnacht 'the man' als je voorwerk afsteekt, of niet? Ik mis nog wel cakeboxen, met namen zoals Big Boobies, Cohones of Big Balls.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.