Ondernemer met eigen geld nodig voor Dok 51 in Den Helder

Den Helder eo
den helder

Een zeer unieke kans! Zo prijst horecamakelaar Van Alkemare op zijn website nog steeds restaurant Dok 51 op Willemsoord aan. Horeca-ondernemers zien dat 'zeer unieke' blijkbaar niet. Al veertien maanden lang staat het kapitale restaurant leeg. Maar makelaar Nick Zuurbier van Van Alkemare wanhoopt niet. Het komt goed, denkt hij. Het duurt alleen wat langer.

Want ja: crisis. Omzetten in de horeca staan onder druk, ondernemers aarzelen om iets nieuws te beginnen en banken zwaaien niet zo gemakkelijk meer met zakken geld. Dat maakt het moeilijk om dure zaken als Dok 51 aan de man te brengen.

,,De bovenste categorie van de markt, en dat is waar Dok 51 zich in bevindt, ligt nagenoeg stil. Banken hebben de geldkraan vrijwel dichtgedraaid. Voor een object als dit heb je dus een ondernemer nodig die het met eigen geld kan doen. Die zijn er niet veel.''

Toch hebben er al tijden geleden twee zulke ondernemers de vinger opgestoken voor Dok 51, zeggen Carlo Assorgia en Guy de Sadeleer. Namelijk: zij. In april van dit jaar lanceerde het Helderse duo (dat zijn sporen verdiende in pizzeria Costa Smeralda en het restaurant van Fort Kijkduin) het plan voor een nieuw restaurant in Dok 51. Met overdag Italiaanse en Nederlandse gerechten en 's avonds Indische.

Ze hadden zo in kunnen stappen, beweren ze . Waren niet afhankelijk van de bank. Maar tot serieuze onderhandelingen kwam het nooit, het kantoor van de Willemsoorddirectie zagen de twee ondernemers niet van binnen. ,,Er is nooit een gesprek geweest. Op onze eerste bieding is niet eens een tegenvoorstel gekomen. Het is afgewezen, via de makelaar. Dat was het. Vreemde gang van zaken. Je zou toch denken dat je als Willemsoorddirectie op zijn minst eens een gesprek aangaat?''

Natuurlijk gaat het duo onder de prijs van Willemsoord zitten. Logisch, zeggen ze. Een huizenkoper biedt toch ook niet meteen de vraagprijs? ,,En we wilden een ingroeihuur. Natuurlijk. Een zaak waar zo'n slechte naam aan hangt, daar moet je in investeren.''

Assorgia en De Sadeleer hebben wel ideeën daarover. Willen het restaurant opener maken, door er aan de voorkant (in de centrale hal) een serre aan te laten bouwen. Zo kan publiek naar binnen kijken. Zien hoe gezellig het er is. Waardoor mensen misschien ook eerder naar binnen stappen. Het komt er uiiteindelijk niet van. Het boek is nu dichtgeslagen, meldt het duo. Ze hebben hun geld inmiddels in andere projecten zitten.

Volgens directeur Hans Broekmeulen van Willemsoord had er best een gesprek kunnen zijn. Hij wil niet al te diep meer op de zaak in gaan. ,,Laat ik het er op houden dat men mij nooit gebeld heeft. En mijn deur staat altijd open, voor iedereen.''

Willemsoord heeft inmiddels een tijdelijke huurder gevonden voor Dok 51, Noord-Holland Catering gaat er zo nu en dan besloten bedrijfsfeesten geven. Het zoeken naar een permanente huurder gaat door, meldt Broekmeulen.

Maar wordt er al met al niet veel te veel geld gevraagd voor Dok 51? Achtduizend euro huur in de maand, een kwart miljoen euro voor inventaris en goodwill. Hoe ga je dat ooit terugverdienen in een stad als Den Helder? ,,Nee'', zegt Zuurbier. ,,Dit is beslist niet te duur. Wij staan hier helemaal achter. Je moet het zo zien: we staan altijd open voor voorstellen van een eventuele huurder. Zo'n prijs is nooit helemaal zwart-wit. Het gaat ook vooral om het concept dat een ondernemer in Dok 51 wil neerzetten. Wat past daar? Er moet wel toekomst in zitten.''

Zoals gezegd: wie in Dok 51 wil beginnen zal eigen geld moeten meebrengen. Zuurbier: ,,Neem alleen al de voorraad die je voor zo'n grote zaak moet hebben. Je moet al behoorlijk liquide middelen hebben wil je er alleen al 's avonds eten op tafel kunnen zetten.'' Ze zijn er wel, zulke ondernemers. Daar is hij zeker van. Het duurt in deze tijden alleen wat langer voor je ze gevonden hebt.

Informeert er nog wel eens iemand naar het restaurant? ,,Jawel'', zegt Zuurbier. ,,Er zit nog wel wat beweging in. Wij blijven positief. Het is tot nu toe nog maar zeer sporadisch voorgekomen dat we niet hebben kunnen voldoen aan onze opdracht om een object te verkopen.''

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.