Kritiek op Verkeersplan Heiloo

Luchtopname van het gebied waar de afslag A9 gepland is. Onder de snelweg A9 met het viaduct van de Lagelaan, dat wordt vernieuwd. Ten zuiden daarvan komt een half klaverblad.© Archieffoto: Hans van Weel

Henk-Jan den Ouden
Heiloo

Van verschillende kanten komt kritiek op het Verkeersplan, dat dezer dagen ter inzage ligt in Heiloo. De kritiek richt zich vooral op de maatregelen die genomen worden om het autoverkeer anders door het dorp te leiden.

,,Het plan wordt niet gedragen door de bewoners’’, vindt Edith de Jong van Heilloze Weg. ,,Uit recente cijfers blijkt dat het verkeer meer toeneemt dan gedacht. Die zijn pas gepresenteerd aan de bewoners nadat de reactietijd voor het verkeersplan was verstreken. Je ziet dat met name de Stationsweg en Het Malevoort veel drukker zijn. Wij willen een second opinion van een onafhankelijk bureau. En er ontbreekt een belangrijk scenario: wat gebeurt er als er geen afslag A9 komt? Je moet eerst de bestaande problemen oplossen voor je de afslag aanlegt.’’

De Jong vindt bovendien dat zaken zijn onderbelicht of niet meegenomen. ,,Er is alleen gekeken naar het aantal verkeersbewegingen. Wij willen dat er ook gekeken wordt naar de leefbaarheid, de luchtkwaliteit en de geluidshinder.’’

Marjon Zandvliet, die de belangen van diverse bewonersgroepen verwoordt, vindt dat het aantal verkeersbewegingen in het dorp teruggedrongen kan worden. ,,We zien regelmatig door de Stationsweg verkeer vanuit Egmond komen dat naar Heerhugowaard moet. Dwars door het dorp. Regionaal verkeer zouden we om het dorp heen moeten leiden.’’ De bewoners zouden liefst de grenswaarden voor het maximaal aantal verkeersbewegingen omlaag bijstellen naar 4000 voor de Kerkelaan en de Stationsweg, die nu ongeveer het dubbele te verwerken krijgen.

Onhaalbaar

Wethouder Rob Opdam stelt dat zoiets politiek onhaalbaar is. ,,In 2008 is aan de wegen een grenswaarde bepaald op basis van wat er op zo’n weg kan: fietspaden, uitritten, en de functie van de weg. Die wijzigen is een onmogelijke opgave, tenzij we zeer rigoureuze maatregelen nemen. De gemeenteraad heeft deze kaders vastgesteld. Ik begrijp dat niet alle bewoners daar even enthousiast over zijn, maar we moeten er mee verder.’’

Mocht het verkeersplan worden uitgevoerd, dan krijgt de Stationsweg volgens Zandvliet nog altijd het ochtendspitsverkeer te verwerken. En ze zet vraagtekens bij de handhaving van de snelheid van 30 kilometer per uur en van illegaal vrachtverkeer. ,,Dat gebeurt nu ook al niet.’’

Ringweg

Ton Alofs, woonachtig in plan Oost, heeft een oplossing: bouw een ringweg om Heiloo. ,,De helft ligt er al: de A9, vanaf de afslag, tot de Kooimeer, dan de N9 richting Den Helder tot het kruispunt met de Hoeverweg. De nieuwe helft gaat dan door de weilanden naar de Zeeweg en de Vennewatersweg, die bij de afslag aan de Lagelaan uitkomt. Zo hoeven er weinig huizen weg en je ontlast de Stationweg en de Kerkelaan.’’

Hij ziet ook een gevaar bij het voorkeursscenario dat in het plan staat. ,,Je krijgt dan de Raadhuisweg en de Van Aostrastraat als sluipwegen. Die zijn daar niet op berekend. En de Heerenweg wordt drukker en die is nu al levensgevaarlijk.’’

Meer nieuws uit Alkmaar

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.