Moeilijk als het makkelijk kan
HVC in Alkmaar. Archieffoto JJ Foto
De familie Peijnenburg verhuist in een appartementencomplex in Broek op Langedijk een paar appartementen. Aan de Huisvuilcentrale (HVC) in Alkmaar geven ze op de dag van verhuizing de meterstanden en de twee nieuwe huisnummers door.
De familie betreft namelijk warmte van de HVC en dat moet natuurlijk goed geregistreerd worden. ,,We dachten: even twee huisnummers veranderen in de administratie en klaar. Maar zo simpel lag het niet. We kregen per kerende post, digitaal, twee formulieren. Een aanvraag voor stopzetten levering warmte en een aanvraag voor levering warmte op het nieuwe adres. De appartementen zijn ongeveer even groot, dus qua voorschot zal elkaar dat niet veel ontlopen. En anders kan dat met het voorschot in januari rechtgetrokken worden. Maar nee, de formulieren moesten we ondertekenen en opsturen naar Alkmaar. Je zult maar bij de HVC werken en voor elke adreswijziging twee formulieren in de computer in moeten voeren.’’
Het klinkt omslachtig, dus vragen we Monic van Eerden van HVC om uitleg. Er spelen verschillende dingen, die in het geval van de familie Peijnenburg zijn samengekomen en als ’moeilijk’ over kunnen komen. ,,De warmtewet, die op 1 januari van dit jaar in werking is getreden, schrijft voor dat we van iedere aansluiting een contract met handtekening moeten hebben. Dat is de reden dat we de formulieren niet digitaal kunnen verwerken.’’
Van Eerden zegt dat naar aanleiding van deze klacht het proces van het doorgeven van de adresgegevens wel is aangepast. ,,Het komt niet zo vaak voor dat een klant van ons verhuist naar een woning waar wij ook warmte leveren. Daarom waren onze processen daar niet nog op ingericht. Inmiddels hebben we voor die klanten één formulier gemaakt, zodat ze in de toekomst niet meer twee formulieren in hoeven te vullen.’’
Vanwege het ongemak heeft de familie een bos bloemen van de HVC gekregen. ,,Ze hebben ons geholpen om onze dienstverlening te verbeteren.’’